بیزینس پلن

در ساده‌ترین تعریف، یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن یک سند است که اصول اولیه در مورد کسب و کار، محصولات، و خدمات شما را مشخص می‌کند، بازاری را که هدف قرار داده‌اید، اهدافی که برای کسب و کار دارید، و چگونگی دستیابی به آن اهداف را بیان می‌کند.

بیزینس پلن یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که شما باید هنگام شروع یک کسب و کار داشته باشید، موارد دیگر یک طرح بازاریابی و یک طرح مالی است. طرح کسب و کار باید این سه طرح را کنار هم قرار دهد، ترکیب این سه طرح باهم یک سند جامع را تشکیل می‌دهد.

به طرح کسب و کار یا بیزینس پلن خود به‌ عنوان یک نقشه یا برگ سبزی نگاه کنید که کسب و کار شما را از فاز استارت آپ از طریق استقرار و در نهایت رشد کسب و کار هدایت می‌کند.

 

چرا به بیزینس پلن Business Plan نیاز دارید؟

به دلایل زیادی شما به یک طرح تجاری یا بیزینس پلن نیاز دارید، هرچند این دلایل با نوع کسب و کار شما شروع می‌شوند و چگونگی استفاده از بیزینس پلن شما متفاوت است. اما موضوع مشترک برای همه کسب‌ و کارها این است که یک بیزینس پلن برای شروع کسب و کار ضروری است. برخی از دلایلی که نیاز به بیزینس پلن را برای کسب و کار ضروری می کند عبارت‌اند از:

- اگر می‌خواهید وام بانکی درخواست بدهید، کسب و کار خود را به سرمایه‌گذاری تغییر دهید، یا یک شریک به کسب و کار خود بیاوری، بیزینس پلن لازم است.

- بدون درک بازار هدف خود نمی‌توانید ایده تجاری خود را به‌درستی واجد شرایط کنید، در مورد رقبا تحقیق کنید، و تحلیل امکان‌سنجی را برای همه بخش‌های یک بیزینس پلن انجام دهید.

- یک بیزینس پلن کوچک خوب مشخص می‌کند که کجا هستید و می‌خواهید کجا باشید، همچنین به شما کمک می‌کند تا اقدامات خاصی را که می‌خواهید برای رسیدن به آنجا پیدا کنید را شناسایی کنید.

- یک طرح کسب و کار می‌تواند اطلاعات پایه‌ای ضروری، استراتژی و فرهنگ استخدام شامل مدیران و کارمندان به‌ طوری‌ که کسب و کار شما رشد کند، را برای کسب و کار شما فراهم کند.

- بخش مالی طرح کسب و کار شما می‌تواند بر اساس بودجه کسب و کار شما و یک ابزار مفید برای مدیریت جریان نقدی به‌صورت ماهانه باشد.

 

پس الان می‌دانید که به یک بیزینس پلن نیاز دارید. سؤال بعدی این است که کدام نوع طرح برای کسب و کار کوچک شما مناسب است.

 

طرح کسب و کار سنتی

درواقع انواع مختلفی از طرح‌های تجاری وجود دارد، شامل طرح‌های استارت آپ، اسناد طرح و برنامه داخلی، طرح‌های استراتژیک، طرح‌های عملیاتی، طرح‌های تجاری ایجادشده برای تمرکز روی رشد. هر یک از این نوع برنامه‌های تجاری دارای اهداف متفاوت هستند، اما به‌طورکلی همه این نسخه‌ها به یکی از دو فرمت اولیه تبدیل می‌شوند- یک طرح کسب و کار سنتی ( که رسمی یا ساختاریافته نیز نامیده می‌شود) یا یک بیزینس پلن ساده (اغلب بیزینس پلن کم یا یک‌صفحه‌ای نامیده می‌شود).

یک طرح کسب و کار سنتی همان چیزی است که بیشتر صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک وقتی واژه بیزینس پلن را می‌شنوند در مورد آن فکر می‌کنند ( و اغلب می‌ترسند). این معمولاً یک سند طولانی و بسیار رسمی است که مقدار زیادی اطلاعات دارد و برای بسیاری از صاحبان کسب‌ و کارهای جدید دلپذیر است.

 

یک بیزینس پلن سنتی به‌ طور معمول شامل بخش‌های زیر است:

۱- خلاصه اجرا: برجسته‌ترین اطلاعات مهم در سند شما ( درصورتی‌که این بخش تنها بخشی است که قبل از تصمیم‌گیری خوانده می‌شود)

توضیحات شرکت: جایی که شما در آن قرار دارید، میزان بزرگی شرکت، چشم‌انداز و مأموریت شما برای انجام کار، آنچه شما انجام می‌دهید و آنچه به انجام دادن آن امیدوارید.

۲- محصولات یا خدمات: چیزهای با ارزشی که تأکید می‌کنید به مشتریان خود بفروشید و ارائه دهید.

۳- تحلیل بازار: بررسی دقیق از صنعتی که مایل هستید خدمات یا محصولات خود را بفروشید، و خلاصه‌ای از بازار هدف و رقابت.

۴- استراتژی بازاریابی: یک طرح کلی از جایی که کسب و کار به بازار می‌آید و چگونگی قیمت‌گذاری، تبلیغ، و فروش خدمات یا محصولات.

۵- خلاصه مدیریت: چگونگی ساختاربندی کسب و کار شما، چه کسی درگیر است، و کسب و کار چگونه مدیریت می‌شود.

۶- تحلیل مالی: جزئیات مسائل مالی در شرایط حاضر، نیازمندی‌ها برای رشد کسب و کار در آینده، و همچنین برآورد هزینه‌های عملیاتی فعلی شما.

این خیلی خبر خوبی نیست ولی طرح کسب و کار سنتی خیلی زمان بر است و تحقیقات زیادی می‌خواهد تا تکمیل شود. خبر خوب این است که هر کسب‌وکاری نیازی به طرح کسب و کار سنتی ندارد. به‌همین دلیل ما به سراغ فرمت دوم بیزینس پلن می‌رویم یعنی یک طرح کسب و کار ساده یا یک‌صفحه‌ای.

 

بیزینس پلن

بیزینس پلن Business Plan

 

طرح کسب و کار ساده یا تک صفحه‌ای

یک طرح کسب و کار ساده یا یک‌صفحه‌ای، یک بیزینس پلن خلاصه و ساده‌ای است که می‌توانید برای نقطه شروع برای یک بیزینس پلن سنتی استفاده کنید. درحالی‌که این‌ یک نسخه خلاصه از بیزینس پلن سنتی شماست، شما هنوز هم نیاز دارید تا اطلاعاتی را جمع کنید که برای کسب و کار شما ویژه و خاص است تا اینکه یک طرحی را ایجاد کنید که واقعاً برای شما مفید است.

 

وقتی‌ که طرح کسب و کار ساده خود را ایجاد کردید آماده‌ باشید تا به سؤالات زیر پاسخ دهید:

۱- چشم‌انداز: چه چیزی ایجاد می‌کنید؟ کسب و کار شما در یک سال، سه سال، و پنج سال آینده چگونه به نظر خواهد رسید؟

۲- مأموریت: مأموریت شما چیست؟ چرا این کسب و کار را شروع کردید و هدف شما چیست؟

۳- اهداف: آیا اهداف شما اهداف هوشمند را در نظر گرفته است؟ موفقیت شما در دستیابی به اهداف چیست؟

۴- استراتژی‌ها: می‌خواهید کسب و کار خود را چگونه بسازید؟ چه چیزی را می‌خواهید بفروشید؟ فروش منحصربه‌فرد شما چیست؟ ( یعنی مزیت رقابتی شما ) چیست؟

۵- سرمایه استارت آپ: مقدار کل سرمایه استارت آپ که برای راه‌اندازی کسب و کار نیاز خواهید داشت چقدر است؟

۶- هزینه‌های پیش‌بینی‌شده: چه هزینه‌هایی را به‌صورت ماهانه بعد از راه‌اندازی برای کسب و کار خود پیش‌بینی می‌کنید؟ در سه ماه ، در ۶ ماه و در یک سال ؟

۷- درآمد موردنظر: بعد از راه‌اندازی کسب و کار، بعد از سه ماه و بعد از ۶ ماه و بعد از یک سال چه درآمدی را برای کسب و کار خود پیش‌بینی می‌کنید؟

۸- طرح عملی: آیتم‌های عملی ویژه و کارهایی که باید برای فرآیند تکمیل سازی انجام دهید چه‌کارهایی هستند؟ نقاط عطف آینده شما چیست؟ با این نقاط عطف چه‌کارهایی را باید انجام دهید تا به اهداف خود برسید؟

 

بعد از پاسخگویی به هر یک از این سؤالات، به یک طرح تجاری کاری نیاز خواهید داشت که می‌توانید بلافاصله استفاده کنید تا کسب و کار خود را به‌صورت عملی شروع کنید.

 

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

ابزارهایی که به شما کمک می‌کنند تا بیزینس پلن خود را بهتر ایجاد کنید.

برای ایجاد یک طرح تجاری باید زمان و توجه خود را به آن اختصاص دهید، اما ابزارهایی برای طرح کسب و کار مورد استفاده  هستند که فرآیند طراحی بیزینس پلن شما را ساده‌سازی می‌کنند، بسیاری از آن‌ها به‌طور رایگان در دسترس هستند. قالب‌هایی در دسترس هستند که شامل یک قالب طرح کسب و کار ساده و یک قالب طرح کسب و کار سنتی می‌باشند. و همچنین آموزش‌هایی نیز برای طرح تجاری موجود است که شامل ویدئوهای آموزشی هست.

ابزارهای آنلاین همه‌جانبه را فراموش نکنید مثل  ابزار بیزینس پلن SBA و سرویس‌هایی مانند RocketLawyer که برای فرمت و سازمان‌دهی بیزینس پلن شما، باعث می‌شود زمان زیادی را صرفه‌جویی کنید.

همان‌طور که طرح کسب و کار کوچک خود را شروع کردید، این ابزارهای بیزینس پلن اضافی را هم کشف کنید تا ببینید چطور می‌توانید این فرآیند را حتی ساده‌تر کنید.

 

نتیجه‌ گیری طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

اشتباه بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در ایجاد یک طرح کسب و کار است زیرابه آن‌ها گفته می‌شود که به یک طرح نیاز دارند، و سپس همه‌چیز را درباره آن فراموش می‌کنند.

وقتی‌که یک طرح تجاری ایجاد می‌کنید از آن به‌عنوان یک ابزار استفاده کنید تا به‌طور مداوم در کسب و کار خود از آن بهره ببرید و آن را به‌صورت ضروری به‌روزرسانی کنید تا در جریان کار باقی بماند.

به یاد داشته باشید که مؤثرترین بیزینس پلن‌های کسب و کارهای کوچک آن‌هایی هستند که از آن‌ها به‌عنوان یک سند زنده و پویا در کسب و کار  استفاده شود تا برای تصمیم‌گیری به شما کمک کند و کسب و کار شمارا در مسیر صعودی نگه دارد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.