برندسازی شخصی

برندسازی شخصی یا برندینگ برای اشخاص، که به پرسونال برندینگ (Personal Branding) شهرت دارد، فرایند مدیریت کردن مداوم شهرت، تخصص، رفتارها، پوشش و بسیاری دیگر از مشخصه‌های یک فرد است که در راستای ایجاد نام، در زمینه خاصی صورت می‌پذیرد.

برندسازی شخصی شاخه ای از برندینگ است که بر روی پررنگ نمودن شخصیت ها بین افرادی با مهارتهای مشابه تمرکز دارد. اینکه نام شما بین افرادی دارای تخصص مشابه و یا دیگر خدمات دهندگان به عنوان یک برند معتبر شناخته گردد می تواند مزیت رقابتی شما به حساب آمده و موجب ارزش آفرینی مضاعف برای شما گردد.

 

برندسازی شخصی (Personal Branding)

همه‌ی ما از مزایای برندسازی قوی آگاه هستیم. به روشی مشابه برندسازی شخصی (Personal Branding) نیز به افراد کمک می‌کند در صنعت خود بهتر دیده شوند، شهرت و اعتبار خود را در میان همکاران و رقبای کوچک‌وبزرگ بهبود دهند، تأثیر ماندگارتری در شبکه‌های آنلاین بگذارند و میزان فروش محصولات یا خدمات خود را به مشتریان بالقوه افزایش دهند. به‌طور خلاصه، برای موفقیت حرفه‌ای در دنیای دیجیتال امروزی، ساخت و توسعه‌ برند شخصی امری ضروری است.

به‌همین‌ دلیل یکی از دارایی‌های مهم‌ ما، نام تجاری شخصی و آنلاین است. اگر در حوزه‌ کسب‌ و کار تجربه‌ کمی دارید، بهترین راه برای جبران این مشکل آن است که خودتان را به‌ عنوان رهبری سرسخت معرفی کنید. به‌علاوه، به کمک برند شخصی می‌توانید شبکه‌ای قوی و حرفه‌ای بسازید. هربار که با شخص تأثیرگذاری مصاحبه می‌کنید، رابطه‌ی گرمی با او می‌توانید برقرار کنید و درصورت نیاز، از کمک‌های او بهره‌مند شوید. درنهایت، نیز برند شخصی امنیت شغلی شما را افزایش می‌دهد.

از آنجا که بازارهای امروزی هیچ ثباتی ندارند، هیچ شغلی نیز امنیت کامل ندارد. باوجود این، برند شخصی اطمینان می‌دهد شغل دلخواهتان همیشه در دسترس است. البته باید به‌یاد داشته باشید هیچ ضمانتی برای موفقیت برند شخصی وجود ندارد؛ اما این فرایند احتمال کسب درآمد درخور توجه را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای برند شخصی هم این است که در این راه، با ترس‌های خودتان رو‌به‌رو می‌شوید. همچنین متوجه می‌شوید در پیشرفت حوزه‌ی تخصصی‌تان می‌توانید نقش داشته باشید.

 

ساختن برند شخصی

فرقی نمی‌کند کارمند هستید یا کسب‌ و کار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید. موفقیت شما به این موضوع بستگی دارد که با متمایز کردن برند شخصی‌تان از رقبا پیشی بگیرید. حتی اگر به‌عنوان کارآفرین می‌خواهید سرمایه‌گذاران را به استارتاپتان جذب کنید، ابتدا باید برند شخصی شناخته‌شده و معتبری داشته باشید. کارشناسان معتقدند اعتمادبه‌نفس و شجاعت و اشتیاق اساس بازاریابی برند شخصی را تشکیل می‌دهند. باوجوداین در ابتدا، هفت روش ساده را به شما معرفی می‌کنیم که با پیروی از آن‌ها، اولین و مهم‌ترین قدم‌های خود را در راه برندسازی شخصی برمی‌دارید. این روش‌ها عبارت‌اند از: در رویدادهای محلی کسب‌ و‌ کار سخنرانی کنید: این روزها همه‌ی مردم و کسب‌وکارها و مؤسسات آموزشی به‌دنبال افرادی هستند که دانش و تجربه‌ی خود را به‌اشتراک می‌گذارند. بهتر است به‌دنبال شکاف‌هایی باشید که پرکردن آن‌ها حضور شما را پررنگ‌تر نشان می‌دهد. با شرکت و سخنرانی در رویدادهای بومی خودتان را به فعالان صنعت نشان دهید.

با سرمایه‌گذاران و اینفلوئنسرها در ارتباط باشید: ارتباطات و شبکه‌سازی از عوامل حیاتی‌ بقا و پیشرفت هر کسب‌ و کار هستند. حتی اگر شخصیت درون‌گرایی دارید، بازهم پایه‌ی برندتان را به‌کمک رابطه با سرمایه‌گذاران و فعالان پرنفوذ مستحکم‌تر کنید.

در وبلاگ خود اخبار مرتبط با صنعت را منتشر کنید: هرگز اهمیت وبلاگ‌نویسی را دست‌کم نگیرید. اگر تاکنون وبلاگ حرفه‌ای شخصی نداشته‌اید، کار را از همین امروز و با مقالات کوتاه شروع کنید. فراموش نکنید منتشرکردن مقاله‌ نیز مانند صحبت‌کردن در رویداد است و باعث شناخته‌شدن برندتان می‌شود.

با خبرنگاران حوزه‌ی کسب‌ و‌ کار درارتباط باشید: خبرنگاران همیشه به‌دنبال محتوا هستند؛ به‌همین‌ دلیل معمولا ارتباط خود را با شرکت‌کنندگان در رویدادها حفظ می‌کنند. اگر تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشید، پس از مدتی در مرکز توجه‌شان قرار می‌گیرید.

متخصصان را به شرکتتان دعوت کنید: تعامل با متخصصان حرکت کاملا هوشمندانه است که کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای بازاریابی کسب‌ و‌ کار خود را به‌دست آورید. به‌علاوه، همین افراد پس از مشاهده‌ی قابلیت‌هایتان، روی همکاری‌های مشترک آینده حساب باز می‌کنند.

در مسابقات شرکت کنید: اغلب کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ، توجهی به مسابقاتی ندارند که در حوزه‌ی کاری آن‌ها برگزار می‌شود. بااین‌حال پیروزی در هر رقابتی، نه‌تنها به بهتر دیده‌شدن شما کمک می‌کند؛ بلکه اعتبار برندتان را نیز افزایش می‌دهد.

ارتباطات خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهید: هدف از ساختن برند شخصی این است که دیگران شما و کارتان را در زمینه‌ی فعالیت‌هایتان بشناسند و بپذیرند. توسعه‌ی روابط بین‌المللی، خصوصا در بلندمدت، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای پیش روی شما می‌گذارد که شاید پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید.

برند شخصی می‌تواند در آینده فرصت‌های شغلی بسیار بهتری برای شما فراهم کند. در واقع، اگر خودتان را به‌خوبی به اطرافیانتان معرفی کنید و نگرش و تفکر مثبتی در آن‌ها به‌وجود بیاورید، آینده‌ی شغلی شما افق بسیار روشن‌تری خواهد داشت. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم پس از توجه به اجزای برند شخصی، روی این نکات نیز کار کنید:

در حوزه‌ی کاری خود متخصص شوید: تاحدممکن دانش و مهارت‌های خود را در زمینه‌ی تخصصی و حرفه‌ای ارتقا دهید تا مردم شما را به‌عنوان فردی متخصص و مطلع در این حوزه بشناسند.

به روش‌های مختلف اعتبار برند خود را ارتقا دهید: کارفرمایان و سرمایه‌گذاران به‌سادگی به کسی اعتماد نمی‌کنند و پیش از هر پیشنهادی، درباره‌ی او تحقیقات زیادی انجام می‌دهند. به‌همین‌ دلیل، اگر می‌خواهید فرصت‌های بالقوه‌ی بهتری برای خود فراهم کنید، از کانال‌های مختلف نظیر سخنرانی و وبلاگ‌نویسی که پیش‌ از این ذکر کردیم، اعتبار برندتان را ارتقا دهید.

در فضای مجازی به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنید: مشخص است فضای مجازی حوزه‌ای وسیع‌تر از وبلاگ را شامل می‌شود. هدف شما این است که خدمات و محصولات خود را به دیگران معرفی کنید. بنابراین، به این نکته باید توجه کنید وقتی مردم نام شما را در موتورهای جست‌  وجو یا شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کنند، به چه نتایجی می‌رسند. فعالیت حرفه‌ای به این معنا است که پروفایل کامل و سنجیده‌ای در رسانه‌های اجتماعی، مخصوصا لینکدین داشته باشید. به‌علاوه، تصاویر و ویدئو و محتوایی را منتشر کنید که روی موضوعات دلخواه‌ مردم متمرکز هستند.

ساخت برند شخصی مستلزم زمان است: موفقیت در برندسازی شخصی مثل هر هدف دیگری به زمان نیاز دارد. توصیه می‌کنیم از همین لحظه برنامه‌ریزی برای ساخت یا توسعه‌ی برند شخصی خود را آغاز کنید؛ ولی انتظار نداشته باشید در مدتی کوتاه، به نتایج شگفت‌انگیزی برسید. مهم این است که هدف مشخصی را با ابزارها و امکانات مناسب و همچنین پرانرژی و مشتاق دنبال کنید. تا لحظه‌ای که به نتایج مطلوبتان دست نیافته‌اید، ناامید نشوید و به تلاشتان ادامه دهید.

 

روش‌های کاربردی برای توسعه‌ی برند شخصی کارآمد

اجرای هم‌زمان همه‌ توصیه‌های ذکرشده در این بخش ضروری نیست. شما می‌توانید برخی از آن‌ها را انتخاب کنید و به‌کار ببندید که با مدل و سبک‌ کاری شما هماهنگی دارند.

روی یکی از کانال‌های بازاریابی بیشتر تمرکز کنید: اغلب اوقات می‌شنویم باید بازاریابی محتوا را در چند کانال مختلف دنبال کنیم. این توصیه اشتباه نیست؛ اما بهتر است پیش از صرف انرژی و زمان، به مخاطبان توجه کنید. بررسی کنید آن‌ها محتوای مطلوب خود را بیشتر از چه کانال‌هایی پیگیری می‌کنند. سپس، سعی کنید در یکی از این کانال‌های ارتباطی مهارت خود را تاحدی افزایش دهید که محتوای واقعا تأثیرگذار و ارزشمندی در آن منتشر کنید.

روی اعتماد‌به‌نفس خود کار کنید: شاید این توصیه تکراری به‌نظر برسد؛ اما چیزی از اهمیت و ضرورت آن کم نمی‌شود. هرچه اعتمادبه‌نفستان بیشتر باشد، به‌همان اندازه به کارهای جدیدی دست می‌زنید که درنهایت، به توسعه و ارتقای برندتان منجر می‌شود.

شوخ‌طبع باشید: فراموش نکنید مردم از روابط انسانی و واقعی بیشتر استقبال می‌کنند. به‌همین‌ترتیب، مخاطبان شما نیز به‌دنبال پیوندهای واقعی هستند نه ارتباطات بیش‌ازحد رسمی. بنابراین، حرفه‌ای رفتار کنید؛ اما درصورت لزوم شوخ‌طبع باشید و کمی خوش بگذرانید و از این طریق نیز نظر مردم را جلب کنید.

محتوای هدفمند ارائه کنید: مخاطبان هدف خود را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کنید و به کمک پست‌هایی که به‌اشتراک گذاشته‌اند، به شخصیت آن‌ها پی ببرید. براین‌اساس، محتوای خود را به‌صورت هدفمند و هوشمندانه تنظیم کنید.

گروه یا انجمن تشکیل دهید: به‌جای اینکه پیرو دیگران باشید و به گروه‌های آن‌ها ملحق شوید، ابتکار را دردست بگیرید. خودتان گروهی با فروم آنلاین راه‌اندازی کنید که در حوزه‌ی کاری یا تخصصی شما فعالیت کند.

درباره‌ی افراد دیگر محتوا تولید کنید: با تولید محتوا درباره‌ی افراد تأثیرگذار، نظر مثبت آن‌ها را جلب می‌کنید. بدین‌ترتیب، فضای همکاری متقابل و پویا بین شما به‌وجود می‌آید.

از دیگران توضیح بخواهید: درمقابل محتوا و صحبت‌ها یا اقدام‌های بی‌معنی و بیهوده‌ی افراد فعال در صنعت خود منفعل نباشید. با مباحثات و انتقادات البته با رعایت شرط ادب، می‌توانید موجی ایجاد کنید که توجه سایر فعالان صنعت را جلب کند.

از اهرم قصه‌گویی استفاده کنید: داستان‌سرایی یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برند است. شما می‌توانید با تعریف داستان‌های خودتان یا دیگران، ارتباط صمیمانه‌تری با مخاطبان برقرار کنید.

محیط AMA ایجاد کنید: محیط AMA یا Ask Me Anything، یعنی فضایی که به دیگران اجازه می‌دهید سؤالات دلخواهشان را از شما بپرسند. سعی کنید از تبدیل این محیط به فضای تبلیغاتی اجتناب کنید و درعوض، پاسخ‌های دقیق و صحیح و مناسبی به سؤالات بدهید.

 

اشتباهاتی که به برند شخصی‌تان آسیب می‌زند

گاهی اوقات، برخی از رفتارها و واکنش‌ها بدون اینکه خودتان متوجه پیامدهای آن باشید، به برند شخصی‌تان آسیب می‌زند. اعتبار برند شما فقط با اقدامات غیرقانونی یا محتوای نژادپرستانه و نظیر آن خدشه‌دار نمی‌شود. در واقع، بسیاری از کارآفرینان نوپا بدون اینکه بدانند به برند خود آسیب می‌زنند. شما نباید اجازه بدهید این عادت‌ها فرصت‌‌های موفقیت را از شما بگیرند.

هیچ هدف واضحی ندارید: اگر هدف شما از ساخت برند شخصی تبدیل‌ به اینفلوئنسر است یا اصولا پیش از شروع کار، هدف بلندمدتی برای خود تنظیم نکرده‌اید، به‌احتمال‌ زیاد پس از مدتی در موقعیتی آشفته قرار می‌گیرید.

به‌شکلی بی‌پروا خود را تبلیغ کنید: گرچه بازاریابی عنصر حیاتی برندسازی است، اگر در این کار اغراق کنید و خود تبلیغ‌ کننده‌ی مستمر شوید، به‌ مرور زمان توجه و احترام مخاطبان را ازدست می‌دهید.

هم‌رنگ جماعت می‌شوید: تأکیدکردن بر سابقه‌ها و تجربه‌ها و دستاوردها اگر به‌ شیوه‌ی صحیح انجام شود، اعتبار برند را افزایش می‌دهد. با وجود این در اغلب صنایع، بحث و گفت‌وگوی زیاد درباره‌ موضوعات باب روز برند شخصی شما را متمایز نمی‌کند.

کانال‌های سنّتی را نادیده می‌گیرید: وبلاگ‌نویسی و حضور در شبکه‌های آنلاین راه‌های مناسبی برای جذب دنبال‌کننده هستند؛ اما هنوز هم ارتباطات حضوری و قدیمی ارزشمند هستند. اگر این ارتباطات را نادیده بگیرید، فرصت‌های ارزشمندی را در راه ساخت برند شخصی خود را ازدست می‌دهید.

خود را از کسب‌ و کارتان جدا نمی‌کنید: به‌عنوان کارآفرین باید تفاوت برندینگ استارتاپ و برندسازی شخصی را بدانید. اگر درباره‌ی ساخت برند شخصی خود جدی هستید، باید گام‌هایی بردارید که کسب‌وکارتان را از برند شخصی متمایز کند.

بیش‌ازحد بدقول هستید: وقتی به مخاطبان قول یا وعده‌ای می‌دهید، حتی اگر این قول به‌سادگی انتشار یک پست وبلاگ باشد، باید آن را در موعد مقرر اجرا کنید. بدقولی اعتماد مخاطبان را سلب و برند شخصی شما را با خطر سقوط مواجه می‌کند.

عادت‌های ضعیف شبکه‌‌ی اجتماعی: هیچ‌کس نمی‌تواند شبکه‌های اجتماعی در برندسازی شخصی را انکار کند. با این‌ حال اگر به دام بحث‌های جنجالی بیفتید یا به موضوعات سطحی مشغول شوید، اعتبار خود را ازدست می‌دهید. بحث‌های جنجالی یکی از ویژگی‌های همیشگی شبکه‌های اجتماعی هستند.

عملکرد ناپیوسته‌ای دارید: بدون کار پیوسته و مستمر، نه‌تنها هویت و اعتبار برند، بلکه اعتماد مخاطبان را نیز ازدست می‌دهید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.