استراتژی برندسازی بنگاه که معماری برند نیز نامیده می شود در باره چگونگی ساخت برند برای محصولات جدید، که از اهمیت فوق العاده ای نیز برخوردار است، تصمیم گیری می نماید.
یک بنگاه در این راستا 3 گزینه اصلی دارد:
1. توسعه یک برند جدید برای محصول جدید
2. به کارگیری برخی از اجزای برند موجود خود
3. استفاده از ترکیبی از اجزای برند موجود و جدید
گسترش برند و برندسازی
وقتیکه یک بنگاه یک برند ثبت شده را برای معرفی یک محصول جدید به کار می گیرد این محصول گسترش برند نامیده می شود brand extension وقتیکه بازاریابان یک برند جدید را با یک برند موجود ترکیب می کنند این گسترش را توسعه زیر برند sub-brand هم می نامند.
برند موجودی که به یک برند موجود دیگر یا زیر برند حیات می بخشد به عنوان برند مادر parent brand شناخته می شود حال اگر برند مادر هم اکنون با محصولات چندگانه ای از طریق گسترش های برند ارتباط داده شده باشد می توان آنرا برند ارشد یا برند خانواده نیز نامید. master brand or family brand
گسترش برند به دو دسته کلی قابل تقسیم است: در یک گسترش خطی line extension که برند مادر یک محصول جدید در داخل یک دسته محصول را که هم اکنون در حال ارائه خدمات است را پوشش می دهد همانند طعم های جدید،اشکال رنگ ها یا اجزا جدید و ...
در یک گسترش دسته ای category extension بازاریابان از برند مادر برای ورود به یک دسته محصول متفاوت استفاده می کنند مانند هیوندای که از برندش برای محصولات متفاوت از ماشین ،موتور سیکلت ،ماشین آلات صنعتی و ... گرفته تا گوشی های تلفن همراه استفاده می کند.
یک خط برند brand line همه محصولاتی را که تحت یک برند مشخص به فروش می رسند را شامل می شود. یک آمیخته برند brand mix مجموعه ای از همه خط های برند که یک فروشنده مشخص می سازد می باشد. بسیاری از شرکت ها branded variants را معرفی می کنند که برندهای مشخصی هستند که به خرده فروشان بخصوص یا کانال های توزیعی عرضه می شوند.
برای مثال یک شرکت تولید کننده دوربین ممکن است دوربین های با قیمت پایین خود را به فروشندگان انبوه عرضه کند در حالیکه برندهای با قیمت بالا را به فروشگاه های دوربین اخصاصی محدود کند.
یک محصول تحت لیسانس licensed product آن محصولی است که نام برندش به عنوان یک لیسانس به تولیدکنندگان دیگری که آنها در واقع آن محصول را تولید کرده اند واگذار شده است.سازمان ها با صدور لیسانس ها قصد دارند که آشنایی با تصویر شرکت و اسم و رسم اش را از طریق گسترش وسعت عرضه محصولات افزایش دهند.