برند و برندینگ چیست؟

 برند احساس و ادراکی است، که درباره ی یک محصول، یک ایده، یک فرد یا یک کسب و کار در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل میگیره. و برندینگ به معنای مجموعه اقدامات و عملیاتی است، که یک کسب و کار در تعامل با مشتریان انجام میده، تا برندی خلق بشه.

 

برند (Brand) چیست؟

 برند احساس و ادراکی است، که درباره ی یک محصول، یک ایده، یک فرد یا یک کسب و کار در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل میگیره.

 
برند یک لوگو نیست، برند نام شرکت شما نیست و برند هیچ نماد یا علامت تجاری هم نیست! بلکه همه ی این موارد روی برند شما تاثیر دارند و برند همه ی این موارد رو شامل میشه، اما هیچ کدوم از این‌ ها به تنهایی برند نیستند!

 
برند در حقیقت یک مفهوم انتزاعی است، که در ذهن کاربران و مشتریان شما ایجاد شده و میشه گفت که وجود خارجی نداره!

 
برند یک شرکت میتونه تبدیل به دارایی ناملموس برای یک کسب و کار بشه، که ارزشش میتونه، بیشتر از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی یک کسب و کار باشه.

 

 

 

برندینگ (Branding) چیست؟

 برندینگ به معنای مجموعه اقدامات و عملیاتی است، که یک کسب و کار در تعامل با مشتریان انجام میده، تا برندی خلق بشه.

 

بذارید با یک مثال مفهوم برندینگ رو به شما توضیح بدم. برای مثال شما صاحب یک کسب و کار هستید و محصولات و خدماتی رو از طریق وبسایتتون به مشتریانتون عرضه میکنید. مشتریان شما به هنگام خرید از وبسایت شما، با شما در تعامل هستند، تا در نهایت از وبسایت شما خرید کنند. بعد از خرید، در ذهن مشتری، از کسب و کار شما و نحوه ی تعامل و خرید از وبسایت شما، تصویری ایجاد میشه و با این تصویر شما رو میشناسه. خب دقیقا به همین تصویر برند میگیم. این تصویر ذهنی که مشتری از کسب و کار شما داره، در خریدهای بعدی یا زمانی که مشتری بخواد درباره ی شما با شخص دیگه ای صحبت کنه، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت!

 

تک تک تعامل ‌هایی که مشتری با بخش ‌های مختلف کسب و کار شما داره، منجر به ایجاد یک تصویر در ذهنش میشه. اگر مشتری احساس کنه، که محصولات یا خدمات شما جدید و نوآورانه هستند، این ویژگی ‌ها در ذهن کاربر بخشی از برند شما خواهد شد. یا مثلا اگر محصولاتتون رو با یک بسته بندی زیبا به مشتریانتون عرضه کنید، تصویری که از برند شما در ذهن کاربر به وجود خواهد آمد، تصویری زیبا خواهد بود. از طرف دیگه اگر محصولات یا خدمات شما ضعیف باشند، دقیقا یک تصویر ناخوشایند از برند شما در ذهن کاربر ایجاد خواهد شد!

 

کل کار برندینگ به زبان ساده این است، که شما قرار است، ذهنیت مخاطبانتون رو نسبت به کسب و کارتون به شکل خاصی دربیارید، خاص بشید و بنا به دلایلی، افرادی خاص یا عام به سمت شما بیان و سراغ برندهای دیگر نروند.

 
در تمام این مسیر، همه ‌ی المان ‌های بصری برندتون، از لوگو و فونت بگیرید، تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتون، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل برندینگ!

 

 

 

تفاوت برندینگ و برندسازی چیست؟

 مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی متفاوته، که به اشتباه به جای همدیگه استفاده میشه. فرآیند برندسازی، بیشتر روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند متمرکزه و به واسطه ی برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به نتیجه میرسه، و طراحی هویت برند بخش اساسی این فرآیند محسوب میشه.

 

 اما برندینگ به فرآیند مادری گفته میشه، که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب برای مشتری میشه. تمام چیز‌هایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما، شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی باید بدونه یا احساس و درک کنه، مربوط به برندینگ هستش.

 

 

 

هدف از برندینگ و برندسازی چیست؟

در برندسازی به مشتریان شما کمک میشه، تا با کسب و کار و محصولات و خدمات شما آشنا بشن، و اینکه مشتریانتون متوجه بشن برند شما چه چیزی پیشنهاد میده و چه چیزی برند شما رو از سایر برندها متمایز میکنه.

اما برندینگ فقط پیشنهاد فروش نیست. بلکه ترکیبی از تمام روش هایی است که از طریق اونها با مشتریانتون یک ارتباط خوب برقرار میکنید.

 

 

چه ابزارهایی برای برندینگ وجود دارد؟

 

     تبلیغات

    روابط عمومی

    پیشبرد فروش

    بازاریابی مستقیم

    فروش شخصی

    بسته بندی

    رویدادها و اسپانسرینگ

    خدمات مشتری

 

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.