انتخاب اسم برند

 

انتخاب اسم برند یکی از چالش‌های مدیران کارآفرین است . زیرا که انتخاب اسم برند ، اساسی‌ترین گام برای برندسازی یک محصول یا خدمت است. اگر دقت نمایید ، اغلب برندهای بزرگ و موفق ، در نام یا عنوان برند خود کمتر 10 حرف دارند مثل  : Wal-Mart  /  McDonald’s / Just Do It

 

اسم برند یا عبارت کوتاه Tagline و یا عنوان کمپین تبلیغاتی Slogan  به‌اندازه‌ای ساده هستند که حتی یک کودک هم می‌تواند آن‌ها را از هم تشخیص دهد. هرکدام از سه مورد فوق ، سازنده یک تصویر در ذهن مشتری در مورد محصول یا خدمت است. برای اینکه یک اسم برند بتواند به اندازه کافی روی مشتری اثر گذارد باید در زمان انتخاب اسم برند به 9 معیار متفاوت زیر توجه نمود.

 

 

 

9 معیارهایی برای انتخاب اسم برند مناسب

 

 

1- ظاهر اسم برند

 

به نظر ساده می‌رسد، اما واقعا ظاهر اسم برند باید چگونه باشد ؟ در ایران و کشورهای دیگر بسیار دیده‌ام که اسم برندی از دو سیلاب تشکیل شده و وقتی کنار قرارشان می‌دهیم یک کلمه زشت در نوشته ظاهر می‌گردد. مثال غیر ایرانی : فروشگاهی وجود دارد که لباس دست دوم کودکان را می‌فروشد . اسم برند آن Kids Exchange است اما زمانی این کلمه به هم بچسبد : KIDSEXCHANGE یک واژه تهوع‌آور می‌شود. مثال ایرانی :  صنایع غذایی گوزل

 

 

 

2- اسم برند باید متمایز باشد

 

این اسم برند چگونه از موجب تمایز شما از رقبا می‌شود ؟ اگر اسم برند شما بیش از حد به اسم‌های  موجود دیگر در صنعت و بازاریابی شبیه باشد، به یادآوری این اسم ،  قابلیت به یادآوری پایینی دارد. مثلا در برندسازی کلینیک دندانپزشکی ، دیده‌ایم که بسیاری از پزشکان از واژه‌هایی نظیر :  خدمات دندان، خدمات دندانپزشکی، خدمات ترمیم دندان ، خدمات زیبایی دندان  ..  این موارد  قابلیت به یاد سپاری پایینی دارند . اما اگر می‌گفت : دندان‌های سفید ، دندان‌پزشکی مفید . بیادسپاری بالاتری دارد.

 

 

 

3- عمق اسم برند

 

ایجاد یک اسم با لایه های معنایی متفاوت ، باعث می شود تولید محتوا و جایگاه برند شما با قدرت بیشتری اتفاق افتد. مثلا  مک دونالد “من عاشقش هستم !” / بانک سرمایه : ” بانک خوب ، سرمایه است ”  این عمق و انعطاف پذیری را دارند که سال های زیادی کمپین های فصلی این برند ها را پشتیبانی نماید، و همواره میتواند تازه باشد.

 

 

 

4- اسم برند باید انرژی داشته باشد

 

در زمان انتخاب اسم برند باید به این نکته توجه شود ، اسم برند باید زنده و سرحال باشد و بتواند انرژی کافی به کمپین تبلیغاتی و کمپین برندسازی را بدمد. به برندهای حوزه نوشابه‌های انرژی‌زا دقت نمایید. نام‌هایی که هستند که سرشار از انرژی هستند: Monster, Rockstar, Redbull, Power Hourse

 

 

 

5- اسم برند باید جنبه انسانی داشته باشد

 

اسم برند باید کمی گرما و حرارت داشته باشد. مهم نیست که چه می‌فروشید ، به یاد داشته باشید که به انسان می‌فروشید و نه به کامپیوتر. جنبه انسانی سبب می‌شود که مخاطبان ، حس بهتری در کار با شرکت داشته باشند. برای مثال شرکت خصوصی تولید برق در ایالت کانزاس آمریکا Kansas City Power and Light Company نام دارد که کاملا یک اسم برند منفعل و خنثی است. اما شرکتی دیگر در ویسکانسین در همین حوزه خود را با عنوان We Energies یعنی ما انرژی می‌بخشیم، معرفی می‌نماید . این همان جنبه انسانی برند است. یا مثلا ردبول  : ردبول بالا میدهد .

 

 

6- جایگاه‌یابی اسم برند

 

در مورد پیام‌هایی که از دیگران در خصوص خدمات و محصولاتشان دریافت می‌نمایید، فکر کنید. آیا اسم برندهایشان با کالایشان مربوط است ؟  برای مثال ،  در ده دهه 20 میلادی ، یک شبه ربات ( نسل اولیه کامپیوتر ) ساخته‌شده بود به منظور انجام کارهای خیلی ساده، تحت نام  TeleVox  اما اکنون این برند با استفاده از یک کمپین بازاریابی برای تغییر جایگاه خود در بازار، به دنبال معرفی جایگاه خود در صنعت مراقبت‌های بهداشتی بود که موفق نیز شد. پس از این کمپین ؛ سازمان بهداشت جهانی ، جایگاه این شرکت را گسترش داد و آن سازمان را به عنوان شریک جهانی این سازمان در جهت بهبود سلامت در سطح جهان معرفی شد.

 

 

 

7- صدای اسم برند

 

آیا تا به حال با یک اسم تجاری نگاه کرده‌اید، که نداید تلفظ صحیح آن چیست ؟

 

برای مثال : خودروی Porsche

• تلفظ دلالان خودرو در بازار ایران : پورشه

• تلفظ غیر آلمانی زبانها در اروپا و آمریکا : پورش

• تلفظ المانی : پورشا

 

یا شرکتی که اسم برندش به صورت  Alforex است ، چگونه باید خوانده شود : Alforex  ،  AL-FOREX ،  Alfor-EX     …. کدام‌ یک ؟

البته این مورد در خصوص نحوه نوشتن نام برند در تبلیغات شرکت‌ها نیز صادق است . مثلا برندی مثل ” های وب  ” در زمانی که در بزرگراه‌های تهران ، کمپین برندینگ راه انداخته بود ، با فونتی نامناسب و ناخوانا ، این نام را معرفی نموده بود. اگر مشتری نداند که چگونه باید این اسم را بخواند ، چگونه می‌تواند آن را به دیگران معرفی نماید  ؟

 

 

 

8- ایجاد ابهام برای اسم برند

 

گاه انتخاب نام برند همراه با ایجاد یک ابهام برای همگان است. مثلا یک نوشیدنی که پشت بطری آن نوشته شده “33” . همه به دنبال این هستند که جریان آن را بدانند  ، زیرا هیچ کس واقعا مطمئن نیست که معنی آن چیست. آیا در اسم تجاری و یا عوامل مهم مرتبط ، چینین چیزی وجود دارد که باعث شود مردم بیشتر بخواهند یاد بگیرند؟

 

 

 

9- ثبت اسم برند

 

اینجا جایی است که جنبه قانونی وارد می شود. اگر اسم برند قابلیت ثبت نداشته باشد، چه فایده دارد ؟

 

همانطور که در ابتدا اشاره شد، اسم برند یا عبارت کمیپن برندینگ تنها بخش کوچکی از چیزی است که به ایجاد یک تصویر کامل از برند خواهد انجامید، اما این یک بخش از برند شما است که برای مدت بسیار طولانی باید با شما بماند.
 

در نتیجه برای انتخاب اسم برند باید به عناصری توجه نمود که موجب ایجاد برند در کمترین زمان ممکن در ذهن مخاطب برندتان شود. مهم این است که این اسم معیارهای انتخاب اسم برند را رعایت نماید.

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.