احتمالا شما هم کارآفرینی را ملاقات کردید که کارش را با نوشتن ایده‌اش روی کاغذ و محاسبات ذهنی شروع کرده و موفق هم شده است. در دنیای تجارت، هزاران مثال مشابه وجود دارد. پس شما هم می‌توانید کسب و کارتان را بدون نوشتن پلن شروع کنید. حتی مطالعاتی هم انجام شده که نشان می‌دهد اگر به وام‌های استارت‌آپی یا سرمایه‌گذاری سهامی نیاز ندارید، طرح کسب و کار جزو ملزومات موفقیت‌تان نیست. اما این همه ماجرا نیست.

 

 

مطالعات دیگری هم هست که ثابت کرده نوشتن بیزینس پلن شانس موفقیت افراد را ۲.۵ برابر می‌کند. در واقع افرادی که قبل از شروع کار زمانی را به نوشتن پلن اختصاص می‌دهند، شانس بیشتری برای ادامه کار و شروع یک کسب و کار واقعی دارند. نباید از این نکته هم گذشت که نوشتن بیزینس پلن، مهارت‌های کارآفرینی شما را هم تقویت می‌کند. پس حتی اگر گمان می‌کنید به طرح کسب و کار نیاز ندارید هم بهتر است یک طرح ساده برای خودتان بنویسید.

 

 

 

بیزینس پلن برای استارپ‌آپ‌ها

 

اگر ایده‌ای برای شروع کسب و کاری جدید دارید، طرح کسب و کار می‌تواند استعداد رشد ایده‌تان را مشخص کند. این طرح کمک می‌کند شانس‌ها و استعدادهای بالقوه را شناسایی کنید و راهکارهایی برای تقویت‌شان بیابید. اگر سرمایه کافی برای شروع کسب و کارتان نداشته باشید هم طرح کسب و کار فرایند جذب سرمایه را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد.

 

طرح کسب و کار به کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند همه تردیدهایشان را بشناسند و آنها را به اهداف فروش، برنامه بودجه، مراحل رشد و … تبدیل کنند.

 

 

بیزینس پلن برای کسب و کارهای فعال

 

اگر در اثنای راه‌اندازی یک کسب و کار هستید و به مرحله‌ای رسیده‌اید که نمی‌دانید چقدر پول لازم دارید، پول را باید کی و کجا خرج کنید و زمانبندی دقیقی برای مراحل پیشبرد اهداف ندارید، زمان نوشتن بیزینس پلن فرا رسیده است. این درباره همه استارت‌آپ‌ها صدق می‌کند؛ چه نیازمند جذب سرمایه باشند چه نباشند. در چنین مواردی طرح کسب و کار بیشتر به کارهایی که باید انجام بشود، نحوه دستیابی به اهداف، برنامه مالی و مراحل رشد اولیه می‎پردازد.

 

باورهای غلط زیادی درباره طرح کسب و کار وجود دارد. الان زمان مناسبی برای اصلاح یکی از این باورهاست. طرح کسب و کار فقط برای کسب و کارهای نوپا نیست. اگر همین حالا هم یک کسب و کار موفق دارید (چه نیاز به جذب سرمایه داشته باشید و چه نداشته باشید) می‌توانید یک طرح کسب و کار بنویسید و از مزایایش برخوردار شوید. شاید تا همینجا به اهداف کوتاه‌مدتی که در نظر داشتید، رسیده باشید اما طرح کسب و کار می‌تواند تضمین تحقق اهداف بلندمدت و حتی گسترش حوزه‌های فعالیت و موفقیت‌تان باشد.

 

کسب و کارهای فعال می‌توانند از بیزینس پلن برای مدیریت استراتژیک و هدایت کسب و کارشان استفاده کنند. نوشتن پلن برای کسب و کارهای فعال شانس بهره بردن از فرصت‌های جدید و تطبیق با تغییرات بازار را افزایش می‌دهد. طرح و کسب و کار تقویت استراتژی تجاری، تعیین معیارهای رشد جدید، مدیریت عملکردها و اهداف، آنالیز نتایج و مدیریت را تسهیل می‌کند.

 

طرح کسب و کار می‌تواند محرکی جدی برای تقویت رشد باشد. مطالعات آماری نشان داده طرح کسب و کار باعث ترسیع ۳۰ درصدی رشد کسب و کارهای فعال می‌شود. ضمن اینکه چنین پلنی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود و پویایی روزهای اول را دوباره به کسب و کارتان برمی‌گرداند.

 

 

بهترین زمان برای نوشتن بیزینس پلن چه زمانی است؟

 

شاید بخش قبلی شما را برای نگارش طرح کسب و کار قانع کرده باشد اما باید بدانید هر کار درستی زمان درست هم دارد. در این بخش برخی از آمارهای مربوط به مطالعات انجام شده توسط بررسی تجارت هاروارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این آمارها به شما کمک می‎کند بهتر درباره زمان نوشتن بیزینس پلن تصمیم بگیرید.

 

• موفق‎ترین کارآفرین‌ها آنهایی هستند که طرح‌شان را ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تصمیم شروع کسب و کار جدید می‌نویسند. ضمن اینکه این زمانبندی شانس موفقیت کسب و کار را هم تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.

• شانس موفقیت کسانی که بیشتر از سه ماه وقت صرف طرج کسب و کارشان نمی‌کنند، ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

• اگر طرح را در مرحله زمانی ارتباط اولیه با مشتریان و شروع بازاریابی بنویسید، شانس دوام استارت‌آپ ۲۷ درصد افزایش می‌یابد.

 

 

 

فواید نگارش بیزینس پلن

 

اگر تا به اینجای متن را با دقت مطالعه کرده باشید، به برخی از فواید نوشتن طرح کسب و کار پی برده‌اید. با این وجود بهتر است یک مرور کلی بر فواید اصلی داشته باشیم.

• برای جذب سرمایه ضروری است.

• رسیدن به اهداف و نقاط عطف را ساده‌تر خواهد کرد.

• سرعت رشد کسب و کار را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

• تصمیم‌های بزرگ را با اعتماد بیشتری اجرایی خواهید کرد.

• شانس پیش‌بینی پیش از موعد چالش‌های نقدینگی را خواهید داشت.

• طرح کسب و کاری که خوب نوشته شده باشد، ریسک را کاهش می‎‌دهد.

• پایه و اساس خوبی برای برنامه‌ریزی استراتژیک و حرکت در راستای آن است.

• اگر قصد فروش کسب و کار را داشته باشید، بیزینس پلن یکی جزو دارایی‌های مهم شرکت خواهد بود.

 

 

انواع بیزینس پلن و انتخاب نوع مناسب

 

 

بیزینس‌ پلن‌ها برای رسیدن به اهداف گوناگونی نوشته می‌شوند. به همین خاطر هم انواع مختلفی دارند. به همین خاطر قبل از نوشتن طرح باید مشخص کنید طرح را خطاب به چه کسی می‌نویسید و اهداف طرح‌تان چیست.

 

سپس نوبت به انتخاب نوع طرح کسب و کار مناسب می‌رسد. اکثر بیزینس پلن‎‌ها اجزای مشترکی دارند اما هر کدام از آنها روی یکی از این اجزا و اهداف بیشتر تمرکز می‌کند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، به کاربردهای مورد نظرتان برای طرح کسب و کار بستگی دارد.

 

 

سبک نگارشی و طول طرح کسب و کار هم جزو مواردی است که توسط کاربردهای طرح مشخص می‌شود. اگر قرار نیست طرح کسب و کار از دفترتان خارج بشود، باید بیشتر روی برنامه‌ها تمرکز کنید و سبک نگارشی راحت‎تری داشته باشید. اما اگر قرار است طرح روی میز سرمایه‌گذار برود، باید سبک نگارشی رسمی داشته باشد و به جای جزییات برنامه‎‌ها به اهداف و جنبه‌های مالی و توسعه کسب و کار بپردازد.

 

 

بیزینس پلن‌ها معمولا سه نوع اصلی دارند:

 

 بیزینس پلن یک صفحه‌ای

 

این پلن همانطور که از نامش پیداست در یک صفحه کسب و کار شما را معرفی می‎کند. وقتی پلن یک صفحه‌ای می‌نویسید، باید یک راست سراغ اصل مطلب بروید و فقط نکات مهم را مطرح کنید.

 

این نوع برن امه کسب و کار معمولا دو کاربرد دارد. اولین اینکه ابزار خوبی برای معرفی کسب و کار به دیگران (به ویژه سرمایه‎گذاران) است. افرادی که به هر دلیل قصد شناخت و بررسی کسب و کارتان را دارد، معمولا در وهله اول برای مطالعه طرح‌های طولانی وقت نمی‌گذارند. به همین خاطر یک طرح یک صفحه‎ای خوب می‌تواند توجه‌شان را جلب کند. به این ترتیب شما می‎توانید در مراحل بعدی آشنایی جزییات بیشتر را در قالب انواع دیگر طرح‌ها در اختیار افراد قرار بدهید.

 

کاربرد دوم هم برای کسب و کارهایی است که در مراحل اولیه شکل‌گیری و راه‌اندازی هستند و به یک نقشه مسیر نیاز دارند. به کمک طرح یک صفحه‎ای همیشه می‌تواند ایده، اهداف و روش‎های دستیابی به آن را با یک نگاه به خودتان یادآوری کنید و هربار آنها را با ایده‌های جدید تقویت کنید.

 

 

بیزینس پلن مختصر

 

طرح مختصر نسبت به طرح یک صفحه‎ای جزییات بیشتری دارد و شامل اطلاعات مالی بیشتری می‎شود. اما به اندازه بیزینس‌ پلن‎های قدیمی هم طولانی نیست. بیزینس پلن‌های مختصر معمولا به عنوان یک سند داخلی و به عنوان ابزار برنامه‌ریزی استراتژی و توسعه به کار گرفته می‌شوند.

 

این نوع طرح کسب و کار درست نقطه مقابل طرح‌هایی قرار دارد که برای جذب سرمایه‌گذار نوشته می‎شوند چون بیشتر روی استراتژی کسب و کار، تاکتیک‌ها، اهداف، بودجه‌ها و پیش‎بینی‎ها تمرکز دارد. در این طرح‌ها معمولا بخش‌های مثل تاریخچه شرکت و معرفی تیم مدیریت حذف می‌شود چون به عنوان سند داخلی استفاده خواهد شد.

 

مختصر بودن رئوس و سرفصل‎ها در این نوع طرح کسب و کار خیلی مهم است. به همین خاطر در نگارش آنها از بولت پوینت‌ها برای معرفی و تبیین استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، تاریخ‎های مهم، تسک‎ها و ارقام مالی استفاده می‎شود.

 

این نوع طرح کسب و کار باید بین ۵ تا ۱۰ صفحه باشد و ماهی یکبار بازبینی بشود. بیزینس‌ پلن‌های مختصر یکی از بهترین ابزارهای مدیریتی هستند و به تدوین استراتژی‌های رشد کمک زیادی جدید می‌کنند.

 

 

بیزینس پلن بیرونی

 

بیزینس پلن‌های بیرونی یا رسمی برای مطالعه توسط اشخاص خارج از کسب و کار با هدف شناخت بیشتر استفاده می‌شوند. مهمترین کاربردهای پلن‌های رسمی، اقناع سرمایه‎گذاران برای تامین بودجه یک کسب و کار و استفاده به عنوان سند پشتیبان برای گرفتن وام است.

 

طرح کسب و کار رسمی در واقع نسخه کامل شده طرح مختصر است. برخلاف طرح‌های مختصر که با جزییات کم نوشته شده، این طرح‎ها باید توجه بیشتری به جزییات داشته باشند. سبک نگارش و نحوه ارائه مطالب هم در این نوع طرح‌ها اهمیت زیادی دارد.

 

یکی از مواردی که حتما باید در بیزینس پلن‌های رسمی گنجانده بشود، نحوه استفاده از سرمایه یا وام است. سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند شما دقیقا از سرمایه آنها چطور و کجا استفاده می‌کنند و این روش‎ها چطور منجر به بازگشت سرمایه و سود خواهد شد.

 

تمرکز روی عملکرد، ویژگی‌ها و برتری‌های تیم بنیانگذار و مدیریت شرکت هم باید در طرح‌های رسمی ذکر بشود. گاهی اوقات افراد جذاب‎تر از ایده‌ها هستند. بنابراین حتما باید یک بیوگرافی کوتاه شامل تجارت و آموخته‌ها از افراد اصلی کسب و کار در طرح رسمی گنجانده بشود.

 

 

 

اجزای بیزینس پلن

 

این سه نوع طرح کسب و کار با تمام تفاوت‌هایشان از اجزای تقریبا مشترک تشکیل می‌شوند. یعنی برای نوشتن بیزینس پلن (در هر نوع و سبکی) باید از این اجزا استفاده کنید و با این ساختار پیش بروید. این اجزا شامل برنامه بازبینی، خلاصه استراتژی، نقاط عطف برنامه توسعه، اهداف عددی و پیش‌بینی کلی هستند. بخش پیش‌بینی هم شامل مواردی نظیر فروش، هزینه‎ها، انتظارات و جریان نقدینگی است.

 

در این قسمت اجزای بیزینس پلن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. اما باید بدانید این اجزا ترتیب خاصی ندارد و می‌توانید هر نوع چینش و ترتیبی را برایشان در نظر بگیرید.

 

 

خلاصه اجرایی

 

این بخش حاوی بررسی اجمالی کسب و کار و برنامه‌هایتان است. این بخش معمولا ابتدای طرح کسب و کار قرار می‌گیرد و بین یک تا دو صفحه است.

 

 

 

فرصت‌ها

 

در این بخش باید به معرفی بازار هدف، آنالیز بازار، پیش‌بینی‎ها و بررسی فضای رقابتی بپردازید. با معرفی بازار هدف خودتان می‌توانید نشان بدهید دقیقا می‌دانید از بازار چه می‌خواهید و برای بازاریابی آماده‌اید. معرفی ترندهای فعلی بازار و پیش‌بینی ترندهای پیش‌رو هم نشان‌دهنده شناخت شما از بازار خواهد بود.

حتما به روند رشد بازار در سال‌های گذشته و ادامه مسیر رشدش هم اشاره کنید. اکثر سرمایه‌گذاران توجه زیادی به بازارهای کوچک ندارند و همین می‌تواند توجه‌شان را جلب کند. در نهایت هم مهمترین رقبایتان را در بازار معرفی کنید.

 

 

اجرا

 

در این بخش باید به سرمایه‌گذار بگویید چطور قرار است فرصت‌ها را به پول تبدیل کنید. ابتدا محصولات و خدمات‌تان را معرفی کنید و حتما به برتری‌هایی که نسبت به رقبایتان دارید، اشاره کنید. با اشاره دقیق و جزیی به برنامه بازاریابی و فروش هم به سرمایه‌گذار بگویید چطور قرار است جای محصول و خدمات خود را در بازار هدف باز کنید. روش‎های اجرای تصمیمات و فناوری‌های به کار رفته هم از مواردی است که در این بخش بیزینس پلن جا می‌گیرد.

 

نقاط عطف و آمارهای عددی مربوط به برنامه‌هایی که اجرا خواهید کرد، اطمینان شما به برنامه‌هایتان و میزان عملیاتی بودن آنها را نشان می‏دهد. همچنین باید به آمارهای کلیدی که برای نظارت بر فرایندهای رشد کسب و کار استفاده می‌شوند هم اشاره کنید.

 

 

 

خلاصه معرفی کسب و کار و تیم مدیریت

 

در این بخش به ساختار مدیریت شرکت، تاریخچه، اصول و حتی آدرس اشاره کنید. در ادامه هم تیم مدیریت را معرفی کنید و سعی کنید به بهترین شکل توضیح بدهید چرا اعضای تیم مدیریت بهترین افراد برای انجام وظایفشان در شرکت هستند.

 

بیزینس پلن فقط نباید به برتری‎های یک کسب و کار اشاره کند. اشاره به نقاط و حوزه‌های نیازمند بهبود نشان از شناخت خوب شما از فضای کسب و کار دارد. پس در بخش معرفی شرکت به شکاف‌های موجود در تیم مدیریت و موانع پیش روی پیشرفت شرکت هم اشاره کنید.

 

 

برنامه مالی

 

این یکی از اصلی‎ترین اجزای هر بیزینس پلنی است. مدیریت یک کسب و کار موفق مستلزم اینست که دقیقا بدانید چقدر پول درمی‌آورید و چقدر پول خرج می‌کنید. یک برنامه مالی کامل در کنار تکمیل طرح کسب و کار، استخدام نیروی انسانی جدید و خرید تجهیزات را ساده‎تر می‌کند.

 

در این بخش حتما اشاره کنید برای بهبود کدام بخش‌ها به بودجه نیاز دارید و قصد دارید بودجه دریافتی را به چه شکلی خرج کنید. یک برنامه مالی باید شامل پیش‌بینی فروش، برنامه پرسنل، صورتحساب سود و زیان، صورتحساب جریان نقدینگی و ترازنامه باشد.

 

 

چطور از بیزینس پلن استفاده کنیم؟

 

قبلا اشاره کردیم کسب و کارهایی که طرح کسب و کار دارند، نسبت به سایر کسب و کارها ۳۰ درصد بیشتر رشد می‌‎کنند. این گام مهم در راستای رسیدن به موفقیت است اما نوشتن طرح کسب و کار به تنهایی کافی نیست.

 

بهترین راه برای استفاده از بیزینس پلن، استفاده مداوم از آن به عنوان یک ابزار مدیریتی است. برای این منظور باید ماهی یکبار طرح کسب و کار را بازبینی کنید تا در هر شرایطی بیانگر شرایط کسب و کارتان باشد و با تغییرات بازار، سازگار بشود. کسی که کسب و کاری را هدایت می‌کند، هر روز چیز جدیدی یاد می‌گیرد. طرح کسب و کارتان باید آینه تمام نمای همه این موارد باشد.

 

 

موارد زیر به شما کمک می‌کند در کمترین زمان بیشترین بهره را از طرح کسب و کارتان ببرید.

 

 

 • از طرح کسب و کار یک صفحه‌ای برای طرح‌ریزی استراتژی‌هایتان استفاده کنید. همواره از این سند برای مرور دوره‌ای استراتژی‌ها استفاده کنید و مطمئن شوید همگام با تغییر بازار هدف، پیش می‌روید.

 • از طرح مختصر برای ثبت رویه‌های کارآمد استفاده کنید. بعدا می‌توانید این سند را با کارمندان جدید به اشتراک بگذارید تا درک درستی از استراتژی‌های کسب و کارتان داشته باشند.

 • برای رسیدن به اهدافتان، نقاط عطف تعیین کنید. کوچک کردن اهداف بزرگ به نقاط عطف کوچک و دست‌یافتنی‌، همه چیز را ساده‌تر می‌کند. اهداف ماهانه برای تیم تعریف کنید و تمام موارد مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را برای طرح کسب و کار بگنجانید.

 • پیش‌بینی فروش و برنامه بودجه را به روز نگه دارید. هر چیز جدیدی که درباره الگوهای خرید مشتری‌ها یاد می‌گیرید را بلافاصله روی پیش‌بینی خرید اعمال کنید.

 • برنامه بودجه و پیش‌بینی‌ها را با نتایج مقایسه کنید. این کار را حداقل ماهی یکبار انجام بدهید و طرح کسب و کار را متناسب با آن ویرایش کنید.

 • آخرین و مهمترین گام در راستای استفاده از بیزینس پلن به عنوان ابزار رشد و توسعه، بازبینی ماهانه آن است. این بازبینی یک ساعت بیشتر طول نمی‌کشد اما درک خوبی از عملکرد رویه‌ها و موفقیت تصمیم‌های مهم به شما خواهد داد.

مطالب مرتبط:

برنامه کسب و کار (Business Pla

مدل کسب و کار (Business Model)

مشاوره کسب و کار

توصیه های مشاوره کسب و کار برا

مزیت های استخدام یک مشاور کسب

چرا به مشاور کسب و کار نیاز دا

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.