‘’اگر در فضای اینترنت نیستید ، انگارکه اصلا وجود خارجی ندارید  ‘’ جمله فوق را ست گودین گفته است شاید هم وینستون چرچیل !! فرقی نمیکند هر کدام که گفته باشند منظور مهمی داشته اند. جمله ی واقعا سنگینی است ولی تا حد زیادی واقعیت دارد. اگر کسی کسب و کار شما را گوگل کند ( گوگل کردن هم برای خودش فعلی شده ) و در نتایج جستجو نتواند ردی از شما پیدا کند باید کم کم فاتحه کسب و کارتان را بخوانید ولی شما به اهمیت برندینگ و بازاریابی آنلاین پی برده اید .

 

شما احتمالا مدتی است که کار برندینگ آنلاین را انجام می دهید ولی این تلاش ها تا حالا که جواب نداده است یا اینکه برند شما در شبکه های اجتماعی فالوور چندانی ندارد یا اگر هم دارد ، آنها تاثیری در رونق کسب و کارتان نداشته اند. شاید هم در این مقوله ها اطلاعات کافی ندارید و دارید خودتان را آماده میکنید تا سوار بر این قطار بازاریابی آنلاین  شوید که این روزها نقل محافل شده است .

 

به هر حال در این مقاله چندین نکته مفید را خواهید آموخت . البته این نکات ممکن است حهت حل مشکلات برندینگ شما معجزه نکند ولی تا حدی می توانند در استراتژی بازاریابی آنلاین شما تجدید نظر های مثبتی را ایجاد کنند. اگر هم یک تازه کار هستید به شما ایده هایی میدهند که چگونه کار را شروع کنید .

 

 

 

1- برای برندینگ آماده شوید که کمی دست به جیب شوید

 

اگر میخواهید پولی کاسب شوید باید برای رسیدن به آن پول بپردازید. شاید جمله ای کلیشه ای باشد ولی واقعیت دارد . وقتی میخواهیم به مقوله بازاریابی آنلاین  بپردازیم مفهوم کلی به این صورت تعریف میشود : سرمایه گذاری بر روی ADWORDها (سرویس های تحت وب جهت نمایش کسب و کارها بر روی صفحات اینترنتی) ، کمپین های شبکه های اجتماعی و ابزارهای تولید محتوا

 

 

 

2- ماموریت و چشم اندازتان در برندینگ را مجددا بررسی نمایید

 

بعضی وقت ها می بایست به اصول اولیه و مبنا نگاهی دوباره انداخت. ماموریت و چشم انداز برندتان را دوباره ببینید و اطمینان حاصل کنید که با وضعیت فعلی محتواهای وب سایت و شبکه های اجتماعی متعلق به شما هم خوانی داشته باشد . این کار بعضی وقت ها خیلی ساده است ، مثل این است که بخواهید قسمت bio را در توییتر دوباره بنویسید ، البته بعضی وقت ها هم پیچیده میشود مثل بازبینی مقادیری که میخواهید از طریق محتواهایی که تولید میکنید ، حفظ کنید .

THE SKEEM مثال مناسبی از یک برند است که می داند چگونه پیام خود را به سیستم های عامل مختلف جهت ارائه برندینگ موثرتر ترجمه کند. داستان SKIMM هم خیلی ساده است ، یک خبر نامه روزانه با چکیده اخبار مهم .ولی موضوعی که باعث شد معروف شوند داشتن لحن شوخ طبعانه و قابلیت دردسترس بودن آسان آن است . با بهره گیری از تگ ‘’ اسکیم هوشندانه شدن را آسان میکند  استارتاپ آنها از طریق کانالهای مختلف توسعه پیدا کرد ، طوری که امروزه به میلیونها نفر اخبار روزانه را ارائه میدهد .

 

 

 

3- مخاطب هدف خود را بازبینی نمایید

 

آیا اصلا مخاطبان خودتان را میشناسید ؟ اگر این چنین است پس به نوع شخصیت آنها پی برده اید ، پس کاری کنید تلاش هایتان در زمینه بازاریابی اینترنتی با نوع شخصیت آنها سازگار باشد. اما اگر واقعا مخاطبان خود را نمیشناسید شاید وقت آن باشد که درِ کسب و کارتان را تخته کنید .

 

 

 

4- SWOT خودتان را بررسی کنید

 

SWOT  یعنی قدرت ها ، نقطه ضعف ها ، فرصت ها و تهدید ها

 

این موارد می بایست برای هر نوع کسب و کار نوشته شوند و در این بازار که دائما در حال تغییر است ، هر چند وقت یکبار دوباره بررسی شوند . آنها به شما کمک میکنند تا استراتژی بازاریابی آنلاین خود را راهبری کنید .

 

 

 

5- تلاش در جهت اصیل بودن و نه اصل بودن

 

این دو مفهوم تا حد زیادی به هم شباهت دارند ولی در واقع متفاوتند. اصل بودن یعنی متفاوت بودن اما اصیل بودن یعنی اینکه خودتان باشید. وقتی برند ها اصل باشند می توانند به عنوان جنس تقلبی هم در بازار پیدا شوند که نتیجه آن بی رغبت شدن مشتری نسبت به آن برند خاص است . همانند تمام خانه های برند های  مد و فشن رده بالا Kate Spade  در مورد سفیران برند تجاری خود اهمیت فراوانی قائل است . آن چه که باعث میشود این شرکت فراتر از بقیه باشد چشم انداز عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی آن است .

به عنوان مثال در آخرین کمپینشان از MISS PIGGY ( یک شخصیت کارتونی) به عنوان سخن گو استفاده کردند . این اولین بار نیست که یک شرکت تولید کننده پوشاک از یک شخصیت تخیلی به عنوان مدل استفاده میکند ولی نکته آنجاست که MISS PIGGY  برای عکاسی مدلینگ از شخصیت های انیمیشن FINAL FANTASYY XIII (یک کارتون اکشن ) بسیار دوست داشتنی تر به نظر می رسد . این نوآوری تبلیغاتی نوعی استفاده از حس طنازی است که این روزها کمتر شاهد آن هستیم .

 

 

 

6- مطمئن شوید مخاطبان شما با کار شما مرتبط هستند

 

برای داشتن یک استراتژی برندینگ آنلاین منسجم ، تمام مجموعه های گرافیکی شما باید هماهنگ باشند ، که فقط شامل لوگو نیست بلکه در بر گیرنده نمونه های رنگی برند ، فونت ها و حتی نوع تصاویری است که شما به اشتراک میگذارید . در صورت لزوم یک طراح گرافیک استخدام کنید . وقتی در زمینه کار تداوم بصری دارید برای مشتریان بالقوه شناسایی شما آسان تر خواهد بود .

 

 

 

7- کاری کنید ترافیک شبکه شما افزایش یابد

 

البته گفتنش خیلی راحت است مهم انجام دادن آن است . چندید راه مختلف برای نیل به این منظور وجود دارد : سرمایه گذاری در ADWORD ها ، به روز رسانی بیشتر ، بهینه سازی برای SEO  ، انتشار یک وبلاگ و لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی …

ابزارهایی را انتخاب کنید که با صنعت کاری شما و همچنین مخاطب هدفتان ارتباط کامل و قابل درک داشته باشد .

 

8- کاری کنید وبسایت موبایلی شما دوستانه تر باشد

 

شکی نیست که این روزها گوشی های هوشمند بخش بزرگی از صنعت برندینگ و بازاریابی آنلاین هستند . کسانی که مطالب خود را با این پلتفرم (بستر موبایل های هوشمند ) تطبیق ندهند ممکن است فرصت های بزرگی را از دست بدهند . البته نگران چگونه انجام دادن آن نباشید ،این روزها دیگر به لطف قالب های متفاوت از پیش طراحی شده نیازی به استخدام یک کارشناس توسعه دهنده نرم افزاری نیست.

SQUARESPACE برنامه ای است که قالب های جالب ، راحت و شیک برای کسب و کار مهیا کرده است

 

 

 

9- جهت برندینگ بهتر کلمات کلیدی مبتنی بر مکان را در محتواها بگنجانید .

 

اگر شما در حال هدف گذاری یا ارائه خدمات در یک مکان خاص هستید حتما محتوای خود را با کلمات مربوط به آن منطقه ترکیب کنید . این کار کمک میکند تا اگر فردی در آن منطقه به دنبال خدمات شما میگردد بتواند شما را پیدا کند .

 

 

 

10- کاری کنید نوشتن کامنتها و ارائه بررسی محصول توسط مشتری آسان تر شود

 

امکان دارد مشتریان شما عضو TRUSTPILOT یا هر پلتفرم دیگری که مربوط به کسب و کار است باشند ، نظرات و بررسی های مشتریان در مورد یک محصول موجب جلب اعتماد عامه مردم و همین طور گوگل به آن برند و پیشرفت در زمینه برندینگ میگردد .

 

 

 

11-وارد دنیای بازاریابی از طریق EMAIL شوید

 

در صورتی که قبلا این کار را نکرده باشید این نکات مفید خواهند بود :

پلتفرم هایی مانند MAILCHIMP (که یکی از بهترین ها در نوع خود است)تا زمانی که تعداد مخاطبان به سقف مشخصی برسند خدمات رایگان ارائه میدهد . با وجود اینکه بعضی ممکن است EMAIL را منسوخ شده بدانند ، تنها در سال 2016 حدود 89 % از بازاریاب ها بیان میکنند که EMAIL اولین منبع تولید مشتری است .

شرکت  NERD FITNESS از مجموعه هایی است که تجربه  بازاریابی توسط EMAIL را داراست . کار آنها این است که آموزشهای آمادگی جسمانی و تغذیه ای را برای انسانهای NERD(بی عرضه و تنبل) به ارمغان می آورند .

در صنعتی که همه ادعای سلطان بودن دارند ، رویکرد جالب و بامزه آنها که با نوعی خود آگاهی به مشتریان همراه است باعث پیشرفتشان شده است  .

به محض اینکه با این آکادمی قرارداد میبندید به صورت هفتگی برای شما EMAIL ارسال میکنند تا با توجه به برنامه آموزشی و رژیم ، فعالیت خود را ادامه دهید . اگر چه ممکن است حجم کار بالا باشد ولی آنها همه جوره هوای شما را دارند و تنهایتان نمیگذارند ، چرا که به برندینگ اهمیت میدهند .

 

 

 

12- بازاریابی مجدد را مد نظر قرار دهید

 

ممکن است برای بعضی این موضوع ناخوشایند باشد ولی برخی دیگر اعتقاد دارند که یک حرکت بسیار حرفه ای در زمینه برندینگ است . البته ممکن است بعضی از  مجموعه های کاری واقعا نیازی به این کار نداشته باشند.

 

 

 

13- وبلاگ

 

البته در صورتی که میدانید می توانید وبلاگ را بطور منظم به روز رسانی کنید ، کمترین کار این است که هر 3 ماه یکبار مقاله ای را در آن آپلود کنید این خود قدمی است موثر در زمینه برندینگ ، توضیح بیشتر در نکته بعد …

 

 

 

14-این محتوای خوب است که حکومت میکند

 

در زمانی نه چندان دور به منظور بهره گیری از گوگل کافی بود محتوایتان را پر از کلمات کلیدی مرتبط می کردید . ولی حالا رویه تغییر کرده است . الگوریتم ها این شیوه را متوجه و آنها را رد می کنند. برای اینکه پیدا شده  و به اشتراک گذاشته شوید می بایست محتوای مفید و جذاب تولید کنید . شرکت انتشاراتی PENGUIN که به دلیل کاور های زیبا و ارزانش معروف شده است ، نه تنها کتاب ، بلکه محتوای آنلاین برای افراد علاقمند به کتابخوانی ایجاد می کند . وبلاگ و  پادکست (محتوای شنیداری مرتبط با موضوع ) آنها شامل مصاحبه با بهترین نویسندگان معاصر میباشد .

 

 

 

15- وبسایت خود را فراموش نکنید

 

 هیچ چیز مانند یک وبسایت فراموش شده از اهمیت و جدیت برندینگ نمی کاهد . حداقل ماهی یکبار سری به سایت بزنید و مطمئن شوید همه چیز به روز باشد . از اعلام ساعات کاری گرفته تا پیشنهاد فروش محصولات .

 

 

 

16- از دستور زبان صحیح استفاده کنید

 

شاید کم اهمین به نظر برسد ولی رعایت دستور زبان و املای مناسب برای برندینگ و بازاریابی آنلاین ضروری است . در صورت لزوم یک متخصص ادبیات را به استخدام درآورید و همچنین قبل از انتشار هر مطلبی آن را از لحاظ ادبی تصحیح نمایید. حتما متعجب میشوید اگر بدانید ممکن است چندین مشتری خوب را با یک اشتباه تایپی از دست بدهید .

TIGHTPLEASE  همان گونه که از نامش پیداست یک فروشگاه لباس آنلاین است . این شرکت وقتی اشتباه تایپی TIHGTS را در صفحه اصلی اش به شکل صحیح TIGHTS درآورد متوجه شد 80% گفتگو های مربوط به فروش محصولاتش افزایش پیدا کرده است .

البته این موضوع نیز آنها را نجات نداد همچنان که میبینیم آنها دیگر فعالیت نمیکنند .

 

 

 

17- ویدئوها را مد نظر قرار دهید

 

طبق اینفوگرافی زیر قرار دادن یک ویدئو در صفحه اصلی می تواند مکالمات مربوط به فروش کالا یا خدمات را تا 80% افزایش دهد . تولید ویدئو میتواند گران و زمان بر باشد . اما ابزارهایی مانند  ANIMOTO کار را آسان میکنند .

 

 

 

18- انتشار ، انتشار ، انتشار

 

حتی اگر STEPHEN COVEY نویسنده وبلاگ شما باشد تا زمانی که وبلاگ را در معرض دید بقیه قرار نداده باشید ، انگار کاری نکرده اید . محتوای خود را بر روی پروفایل های شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید . به عنوان وبلاگ نویس مهمان به وبلاگ های دیگر سر بزنید .

با انسانهای با نفوذ و مهم در ارتباط باشید ، در انجمن ها ، گرو های آنلاین مرتبط و حتی ویدئوهای یوتیوب مرتبط با برندینگ کامنت بگذارید .

 

 

 

 

19- از لحاظ استراتژیکی کانال های شبکه های اجتماعی خود را انتخاب نمائید

 

شاید برایتان وسوسه انگیز باشد که بر روی بستر های شبکه های مجازی مختلف اقدام به پست گذاری کنید .  هدف شما از این کارها  این است که دیده شوید . بر روی پلتفرم های مختلف یک حساب کاربری باز کنید ، همواره سعی کنید خود را به بقیه بشناسانید ، البته تمرکزتان را بر روی مخاطبان هدف قرار دهید .

 

 

 

20- فراموش نکنید شبکه اجتماعی یک فروشگاه نیست

 

شبکه های اجتماعی مکانی است برای ایجاد یک جامعه کوچک و ارتباط با مخاطبین و نه مکانی برای فروش محصولات . اگر به این اصل اساسی توجه نکنید ممکن است مشتریان بالقوه از برند شما دور شوند .

 

 

 

21- همان داستان را در دنیای واقعی بگویید

 

اگر شما در دنیای واقعی یک فروشگاه دارید و کارمندان شما با مشتریان مستقیما در تماس هستند ، کارمندان خود را نیز به نوعی برند گذاری کنید . یک لباس کار یونیفرم شکیل می تواند گویای قدرت برند شما باشد .

 

 

 

22- خودتان را درگیر زیر و بم کار کنید ولی نه بیش از اندازه

 

قابل درک است که شما بخواهید به تمام سوالاتی که در شبکه های مجازی از شما میپرسند جواب دهید ، اما فراموش نکنید که نباید جوابگوی همه باشید .

خطوط هوایی  AMERICAN AIRLINES زمانی از این جریان ضربه خورد که یک سیستم جوابگویی خودکار را برای روی حساب توییترش قرار داد ، همانگونه که میشود حدس زد اوضاع آنقدرها هم برایشان خوشایند پیش نرفت .

 

 

 

23- مشتری ها را ترغیب به تولید محتوا کنید

 

 UGC (محتوای تولید شده توسط مشتری ) یک راه خیلی موثر جهت پیشرفت یک برند  از روی محتوایی است که شما خودتان آن را ایجاد نکرده اید .این نوع پیشرفت باعث ایجاد اعتماد سازی در برند شما شده و اجازه میدهد تا نوع دیگری از تعامل با طرفداران در زمینه برندینگ ایجاد شود.

 

 

 

24- مشکلات را در اسرع وقت مطرح کنید

 

شبکه های اجتماعی به طور کامل بازی خدمات مشتری را تغییر داده اند . این امر برند ها را مجاب کرده است در قبال هر نوع شکایت و مشکلی سریعا پاسخ گو باشند . این جواب گویی خود گامی بزرگ  جهت جلب رضایت و اعتماد بیشتر مشتری ها و پیشبرد اهداف برندینگ است .

OREO  یک مثال خوب در این زمینه است ، که همواره سعی کرده جواب گوی پیام های شکوه آمیز کاربران خود باشد . اگر سری به  صفحه فیس بوکش بزنید با انبوهی از پیام های مختلف رو به رو خواهید شد ( از طعم کلوچه ها گرفته تا سوال مربوط به اینکه چرا NABISCO کارخانه اش را به مکزیک انتقال داده است !!!)

 

 

 

25- در دام مزاحمان نیفتید

 

فضای اینترنت یک تیغ دو لبه است ، از یک طرف کمک می کند کسب و کارها حسابی رونق بگیرند ، از طرف دیگر افراد ناشناس به طور مخربی از آن سواستفاده میکنند . در دام مزاحمان نیفتید و جواب آنها را ندهید .اگر هم سمج بودند می توانید آنها را بلاک کنید . البته میتوانید همانند کمپانی BODYFORM جواب آنها را با ساخت یک ویدئو بدهید.

 

 

 

26- به اشتراک گذاری محتوای دیگران هم فکر کنید

 

وقتی در این حوزه مشخص صحبت از   FACEBOOK میشود شرکت Huffington Post   رتبه اول را داراست . با وجود اینکه دور از ذهن است ولی قسمتی از استراتژی فضای مجازی آنها به استفاده نمودن از محتوای شبکه های افراد دیگر اختصاص دارد .

 

 

 

27- همواره پست بگذارید ولی در آنها غرق نشوید

 

همه میدانند که رقابت ها شدید است پس برای اینکه در میان آخرین مناظرات سیاسی گم نشوید مهم است که همواره به روز باشید .هر چند وقت یکبار ؟ سوال سختی است . به نوع و ساختار پلتفرم بستگی دارد ولی بیشتر افراد اعتقاد دارند برای هر کدام حداقل یک پست بگذارید .

 

 

 

28- با افراد تاثیر گذار در این حرفه هم تیمی شوید

 

ما  معمولا با چنین  افرادی  در زمینه موفقیت هایشان در حوزه  بازی های کامپیوتری و یا دوره های آموزش آرایشگری آشنا میشویم ، ولی همواره و در هر صنعتی افراد تاثیرگذار وجود دارند . با یک تولید کننده محتوای حرفه ای که حوزه فعالیتش مرتبط با حرفه شما باشد ارتباط برقرار کنید ، این قبیل ارتباطات باعث می شود که شما هم دیده شوید و هم اینکه گامی بلند در زمینه برندینگ برداشته باشید .

 

 

 

29- از ترند ها و هشتگ ها با احتیاط استفاده کنید

 

استفاده از هشتگ های رایج و یا پی گیری موضوعات محبوب در شبکه های اجتماعی شما را با قشری از کاربران آشنا می کند که شاید با هیچ روش دیگری نمی توانستید این آشنایی را به دست آورید .البته در این نوع آشنایی ها جنبه احتیاط را از دست ندهید .

استفاده نادرست از هشتگ ها و یا موضوعات در شبکه های اجتماعی شاید منجر به شکست کاری شما شود . یک برند پیتزا فروشی آمریکایی به نام DIGIORNO دچار این  شکست شد و دلیل آن استفاده از هشتگی در توییتر با این مزمون بود : ‘’ تمرکز بر روی داستانهای زنی که از رابطه های مخرب نجات پیدا کرده است .’’ !!!

 

 

 

30- اجازه بدهید همکارانتان جزیی از کمپین بازاریابی شما باشند

 

البته نباید آنها را مجبور به این کار کنید . با ملایمت و دوستانه از آنها بخواهید آدرس وبسایت شرکت را بر روی پروفایل های شبکه های اجتماعی شان قرار دهند . شما نیز هر زمان محتوایی را مرتبط با علایق آنها به اشتراک میگذارید ، آنها را نیز tag کنید . این کار حرکت موثری جهت پیشبرد اهداف برندینگ است.

 

 

 

31- حداقل هفته ای یک بار در جریان تازه ترین اتفاقات دور و بر خود قرار بگیرید

 

شما میتوانید این کار را با جستجو در اینترنت ، گوش دادن به پادکست ها یا حضور یافتن در سمینار تحت وب (WEBINAR) انجام دهید . در دنیای برندینگ خیلی مهم است که جایگاه بالای خود را در زمینه ترند های پرطرفدار حفظ کنید .

 

 

 

32- آنالیز اهرمی

 

تجزیه و تحلیل داده ها ممکن است برای بعضی ها انتزاعی باشد ولی اگر می خواهید در حرفه خود متبحر شوید امری اساسی است . ابزار های تجزیه و تحلیل گوگل در این زمینه بسیار مفید هستند .

 

 

 

33- با مزه بودن و حس شوخ طبعی به فروش بهتر کمک میکند

 

همه مردم دوست دارند بخندند ، همواره کمی حس شوخ طبعی به برندتان اضافه کنید ، این امر کمک میکند وجهه  محبوب تری داشته باشید . توصیه میکنم نگاهی به حساب توییتری INNOCENT DRINKS بیندازید ، شاید محتوای آنها شما را نخنداند ولی زیبا و جالب است

 

 

 

 

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.