در طراحی و نوشتن یک پلن بیزینسی شما از سه اصل پیروی خواهید کرد که هر یک از این مراحل دارای توضیحات و گام های کلیدی دیگری است: 

 

 

۱- کوتاه نویسی:

 

حتما متوجه شدید که این طرح خلاصه ای مفید از آنچه که در حال انجام هستید و آنچه که باید انجام بدهید است بنابراین طرح بیزینس شما باید به طوری نوشته شود که کلیات مهم را در بر بگیرد.

هدف اصلی از نوشتن یک بیزینس پلن این است که بتوانید آن را برای خود و دیگر اعضای سازمان بخوانید و توضیح دهید بنابراین خلاصه بودن آن می تواند به تفهیم بهتر بیانجامد.

 

 

۲- شناسایی مخاطب:

 

در این طرح شما باید مخاطبان خود را به خوبی شناسایی کنید و آشنایی و تسلط کافی بر روی آن ها داشته باشید شما این طرح را باید به نحوی طراحی کنید که مخاطب شما به راحتی آن را درک کند. ساده سازی این طرح موجب می شود تا مخاطبان بیشتری را برای خود داشته باشید.

 

 

۳- داشتن اقتدار:

 

شجاعت و نترس بودن یکی دیگر از گام های اساسی در بیزینس پلن است و شما باید به عنوان یک استارتاپ از موانع و مشکلات نترسیدو به خوبی با آن ها مقابله کنید. ترس در وجود یک استارتاپ موجب می شود تا همیشه با تردید دست به تصمیم گیری بزند و در نتیجه با آنچه که می خواهید مواجه نمی شود.

 

 

 

در بیزینس پلن ۶ مورد را از یاد نبرید:

 

اگر می خواهید دست به بیزینس پلن بزنید باید علاوه بر اینکه سه اصل را رعایت کنید از ۶ مورد پرهیز کنید شما نباید به این طرح به عنوان یک طرح پیش پا افتاده و کلیشه ای نگاه کنید بلکه باید نهایت تلاش و پشتکار را برای نوشتن این طرح داشته باشید. نوشته شما باید اصولی با تکنیک و درست ارائه شود تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید.

 

۱- خلاصه برداری قابل اجرا طرح بیزینس

همانطور که می دانید خلاصه بیزینس پلن شما باید مروری اجمالی بر روی نکات کلیدی طرح باشد شما باید اهداف، برنامه های آتی و پیش روی خود را به خوبی شناسایی کنید و حتما از آن ها در طرح خود استفاده کنید. در مرحله خلاصه باید به معرفی کسب و کار خود بپردازید که از موارد کلیدی زیر باید در آن استفاده شود:

    • جمله دقیق توصیف کننده سازمان و نوع کسب و کار

    • بیان مشکلات موجود

    • ارائه راه حل های احتمالی

    • شناسایی نیازهای مشتریان، شناسایی تعداد و گستره، هدف کار

    • بررسی فضا رقابتی در بین رقیبان

    • تشکیل دادن تیم ماهر، توانمند برای اجرای راه حل ها

    • برداشت های مالی و میزان بودجه لازم، روش های تامین بودجه و منابع

    • در آخرین مرحله نیز باید اهداف خود و میزان توانمندی برای دستیابی به آن را بیان کنید.

 

 

۲- تحلیل و فرصت:

 

شما در این بخش باید به دنبال سوالات اساسی در کسب و کار خود باشید به عنوان مثال: می تواند از خود بپرسید که هدف اصلی سازمان شما چیست؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ و سوالاتی از این قبیل. در بیزینس پلن فرصت نشان دهنده عناصر اصلی موجود در کار است و باید در طرح شما به این شکل نشان داده شود:

    • مشکل اساسی سازمان چیست؟ و چگونه باید آن را حل کرد؟

    • اهداف را تحلیل کنید.

    • به دنبال مشتریان اصلی خود باشید.

    • بازار رقابتی را به نفع خود تغییر دهید.

    • ارائه محصول و خدمات به مشتری در آینده

 

 

۳- به اجرا درآوردن بیزینس پلن

 

حال به این مرحله از طرح بیزینس پلن می رسید که فرصت ها و تحلیل های خود را با برنامه و روش هایی عملی کنید در این مرحله شما به دنبال یافتن روش های جدید و به روز برای گسترش کسب و کار و رقابت با هم ردیفان خود هستید. گام های اساسی در اجرا به شرح زیر است:

    • اولین قدم در مرحله اجرا انجام بازاریابی و فروش محصولات است.

    • بالا بردن جایگاه شرکت و تثبیت امنیت جایگاه

    • انجام فرایند قیمت گذاری درست

    • ارائه تبلیغات

 

 

۴-گسترش تیم:

 

سرمایه گذاری کردن و فعالیت با افراد قدرتمند از دیگر برنامه هایی است که در انجام این طرح باید به آن توجه کنید. نیروهای جدید و کاربلد را به کار خود اضافه کنید و سعی کنید سازمان را به سمت به روز شدن پیش ببرید.

 

 

۵- بودجه مالی:

 

انجام دادن کسب و کار و بیزینس پلن بدون داشتن پشتوانه مالی کاری بسیار دشوار است و شما به ندرت می توانید از پس انجام این کار برآیید. شما باید روش های مختلفی را برای کسب منابع مالی خود انتخاب کنید و با داشتن سرمایه کافی کار خود را گسترش دهید.

    • سود و زیان

    • پیش بینی اوضاع فروش

    • جریان نقدینگی سازمان

    • تهیه ترازنامه

 

 

۶-پیوست ها

 

در نهایت برای تکمیل تر شدن طرح بیزینس پلن خود باید پیوست یا بخش ضمیمه را به آن اضافه کنید که عموما در آخر طرح قرار داده می شود و شامل توضیحات کلید و تصاویری است که طرح را واضح تر خواهد کرد.

 

همانطور که در این بخش مطالعه کردید بیزینس و طراحی آن نیازمند عناصر کلیدی و مهمی است اما در این میان آنچه که می تواند بیش از سایر موارد دارای اهمیت باشد تشکیل دادن تیمی متحد است که در راستای رسیدن به اهداف اصلی سازمان شما قدرتمند عمل کنند.در بیشتر سرمایه گذاری ها نیز افراد استارتاپ به تشکیل تیم خود اهمیت زیادی می دهند و سعی دارند تا نیروهای مجرب و توانمند را برای گسترش کار خود انتخاب کنند.

 

 

مطالب مرتبط:

نگارش طرح کسب و کار یا بیزینس

راهنمای نوشتن برنامه بازاریابی

مراحل راه اندازی کسب و کار

ارتباط بیزینس پلن با مارکتینگ

بیزینس پلن و طراحی بیزینس پلن

بخش های اصلی بیزینس پلن

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.