طراح کسب و کار

طرح کسب و کار سندی مکتوب می باشد که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را تجزیه و تحلیل می­ کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش ­بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن­ را ارزیابی کند.

 

برنامه کسب و کار شامل تمام فعالیت های داخلی و خارجی برای راه ­اندازی یک کسب و کار جدید در یک دوره زمانی مشخص می ­باشد. نوشتن طرح کسب و کار به شما می­ آموزد که پول از کجا می­ آید و به کجا می­ رود. در واقع طرح کسب و کار، عملیاتی کردن یک شرکت روی کاغذ است و نقشه و تصویر روشنی از کسب و کار را تصویر می­کند که به کجا خواهد رفت و چطور به آن خواهد رسید.

 

مزایای نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan)

شما را بعنوان یک کارآفرین جهت شروع کسب و کار آماده می­کند.

کسب و کار مد نظر شما را توصیف می کند.

دوام و بقای کسب و کار مورد نظر شما را برای سایر افراد اثبات می­ نماید.

آرمان های موردنظر شما را با واژه های شفاف بیان می­ کند.

سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری متقاعد می­کند.

یک ابزارعالی برای ارتباط با بانک ها، سرمایه گذاران، صندوق های حمایتی و … است.

طرح تجاری پتانسیل بازار را به دقت بیان می­ کند و راه­ های بدست آوردن قسمتی از آن را مشخص می­کند.

با استفاده از ترازهای مالی احتمالی، توضیح می­ دهد که چقدر پول نیاز دارید.

مهم­ترین خطرات را با نگاه های موشکافانه مشخص می­کند و بدین وسیله شانس موفقیت شرکت را افزایش می­دهد.

برای سرمایه گذارانی که هیچ اطلاع و شناختی از شما و افکارتان ندارند، راهنمای مفیدی است تا بتوانند شما و شرکتتان را ارزیابی کنند.

 

انواع طرح کسب و کار(Business Plan)

طرح کسب و کار انواع مختلفی دارد از جمله :

طرح کسب و کار یک صفحه ای

طرح خلاصه

طرح کامل

طرح عملیاتی

طرح وام

طرح توصیفی محصول یا خدمت جدید

طرح مالی

طرح فروش و بازاریابی

 

هر طرح کسب و کار بر اساس موضوع آن (خدماتی یا تولیدی بودن طرح) و همچنین نوع مخاطب (سرمایه ­گذاران، بانک ها، نهادهای حامی دیگر و …) متفاوت با سایر طرح ها نوشته می ­شود. هیچ فرمول استاندارد و فرمت یکسانی را نمی­توان برای تدوین و تهیه کلیه طرح های کسب و کار تعمیم داد. با این وجود، این نوشتار سرفصل های لازم و چگونگی تدوین BP مورد نیاز استارت­ آپ ها را ارائه می ­نماید.

هر شخص یا شرکت با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارد و شرایط شرکت و نوع فعالیت خود مبادرت به تهیه طرح کسب و کار می­ نماید.

 

طرح کسب و کار (Business Plan) شامل:

تاریخچه و معرفی شرکت

 نام شرکت، تلفن و آدرس، آرم شرکت،اعضای موسسان و سهامداران، تاریخ تهیه برنامه تجاری، تهیه کننده برنامه تجاری

 

خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی مینیاتور برنامه کسب و کار شما است، ترجیحا دوصفحه از اطلاعات برجسته طرح، درج خلاصه کلیه فعالیتها، اگر بتواند توجه خواننده را جلب نماید بقیه گزارش نیز خوانده خواهد شد.

 

توصیف کسب و کار

عنوان طرح و شرح مختصری از آن، تفصیل و تشریح آنچه کسب و کار شما برای مشتری انجام می ­دهد، چشم ­انداز، ماموریت، اهداف و استراتژی ها را می­توان در این قسمت شرح داد.

 

معرفی محصول یا خدمت

محصول یا خدمت خود را بطور کامل توصیف و تشریح نمایید، دلایل اهمیت، منحصر به فرد بودن و مزیت استفاده از آن و اینکه که چرا از سایر محصولات مشابه متمایز است و نحوه ی کار آن را با کمک ابزار مختلف (جدول و نقشه و…) نشان دهید.  اطلاعات فنی و جزیی ­تر را با رعایت امنیت و IP مطالب به پیوست اضافه نمایید.

 

برنامه بازار و بازاریابی

بررسی روندها و ساختار بازار (قوانین و مقررات موثر در بازار، عوامل تکنولوژیک، عوامل محیطی و عوامل فصلی موثر بر بازار و … )، نیازها و خلاهای بازار، بخش­بندی بازار (جمعیت شناختی مشتریان، الگوی خرید مشتریان، حساسیت های خرید مشتریان، عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی)، تحلیل کمی مشتریان و تحلیل خواسته­ های آنان( قیمت محصول، کیفیت محصول، سرعت تحویل، خدمات پس از فروش و …)،  ارزیابی و تحلیل رقبا (  معرفی رقبا، نقاط ضعف و قوت رقبا، تهدیدهای رقبا و …)، استراتژی های بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع، ترفیع)

 

برنامه عملیاتی و اجرا

فناوری تولید، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، شبکه تامین، سرویس مشتری، ساختار سازمانی و نیروی کار مورد نیاز، اقدامات اصلی، سیستم تامین و توزیع ، ملاحظات قانونی، زیست محیطی، ایمنی و …

 

تیم مدیریتی

معرفی موسسین و سهامداران ، اعضای هیات مدیره ، مدیر عامل ، مدیران ارشد، مشاوران کلیدی

 

برنامه مالی طرح

پیش­ بینی و برآورد هزینه­ های شرکت (هزینه­ های عمومی، هزینه ­های عملیات، هزینه های جاری، هزینه­ های بازاریابی و فروش)، پیش ­بینی صورت جریان نقدی (منابع جریان نقدی، مصارف جریان نقدی)، پیش ­بینی صورت حساب سود و زیان، پیش ­بینی ترارنامه، منابع تامین سرمایه (آورده موسسین، سرمایه گذاری سرمایه گذاران، وام های بانکی، پیش­فروش و …)  ، تحلیل نسبتهای مالی(خصوصا نسبت های سودآوری) ، تحلیل نقطه سربه سر ، نرخ بازگشت سرمایه

 

پیوست ها

در پیوستها مواردی که جنبه فنی داشته و یا مرور ادبیات موضوع را ارایه کنید. برای مثال: شرح سوابق کامل مدیران، منابع تخصصی، توصیه­ نامه­ ها، موافقت­ نامه ­ها، اسناد مربوط به ثبت اختراع، ثبت شرکت و بهره برداری و…  

 

جداول و نمودارها

در حالت عادی، به راحتی حجم طرح کسب و کار شما بین ۴۰ تا ۵۰ صفحه می­گردد و چون خواندن و بررسی تمام آن برای خواننده مشکل است، برای راحتی و درک بهتر شما می­توانید تا جایی که ممکن است از نمودارها و جداول استفاده نمایید و آنها را به شکلی نظام یافته در این بخش بگنجانید.

 

3 بخش اصلی طرح کسب و کار

هر طرح کسب و کاری شامل 3 بخش اصلی می‌باشد:

طرح مفهومی (کانسپت) کسب و کار: که شامل بحث‌های کلی مربوط به صنعت‌تان، ساختار کلی کسب و کارتان و محصول یا خدمات اصلی‌تان می‌باشد.

بررسی بازار کسب و کار: که در آن باید این موارد را توصیف و آنالیز کنید:

بازار شما را چه کسانی تشکیل خواهد داد؟

چه زمان‌هایی بهتر می‌توان پیدایشان کرد؟

چه زمانی و چرا ممکن است خرید کنند؟

با چه کسانی برای تصاحب این بازار باید رقابت کنیم؟

برای رقابت با آن‌ها باید به چه سطحی برسیم؟

بخش مالی: در نهایت به این می‌پردازید که درآمدتان، جریان نقدی شرکت، ترازنامه مالی و دیگر نسبت‌های مالی مربوط به کسب و کارتان چگونه خواهد بود؟ برای این بخش به احتمال زیاد به یک نرم افزار حسابداری و یک حسابدار احتیاج پیدا خواهید کرد!

 

7 مورد کلیدی در طرح کسب و کار

علاوه بر این 3 بخش اصلی که در طرح کسب و کار موجود است؛ 7 مورد کلیدی دیگر نیز در طرح کسب و کار نوشته می‌شود که شامل:

خلاصه اجرایی

شرح کسب و کار

استراتژی‌های بازار

تحلیل رقبا

برنامه طراحی و توسعه کسب و کار

عوامل اقتصادی-مالی شرکت

برنامه مدیریتی و عملیاتی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.