طرح کسب و کار

در یک طرح کسب و کار تولیدات و خدمات شرکت، بازار و مشتریان، منابع انسانی و مالی، تکنولوژی و صنعت و حجم تولیدات نهایی به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. طرح کسب‌ و کار ممکن است به‌ صورت داخلی و خارجی متمرکز شود. طرح متمرکز خارجی اهدافی را که مدنظر سهامداران مالی (سرمایه‌گذاران و مشتریان) است مدنظر قرار می‌دهد و شامل اطلاعات دقیقی در مورد تیم کاری است.

برای سازمان‌های دولتی ذینفعان شامل مالیات‌ دهندگان، مؤسسات رده‌بالا، وام‌ دهندگان بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان‌های مختلف اقتصادی، سازمان ملل متحد، و بانک‌های توسعه می‌شوند.

طرح متمرکز داخلی به‌منظور رسیدن به اهداف واسطه‌ای است که پیش‌نیاز رسیدن به هدف خارجی هستند. این طرح ممکن است توسعه تولید یک محصول یا خدمات جدید، بازسازی امور مالی، نوسازی یک کارخانه یا بازسازی یک سازمان باشد. طرح‌های متمرکز داخلی که اهداف داخلی را شناسایی کرده و فقط راهنمایی‌هایی برای رسیدن به آن‌ ها ارائه می‌کنند، طرح‌ های استراتژیک خوانده می‌شوند.

طرح‌ های عملیاتی اهداف یک سازمان داخلی، گروه کاری یا یک اداره را توصیف می‌کنند. طرح‌های پروژه‌ای که گاهی به نام چهارچوب پروژه شناخته می‌شوند هم اهداف یک پروژه خاص را تعریف می‌کنند.

 

طرح کسب‌ و کار شامل چه مواردی است؟

۱-  خلاصه اجرایی: نقاط کلیدی مربوط به هر بخش کسب‌وکار را بیان می‌کند و در یک سند جداگانه تنظیم می‌شود.

۲- توصیف شرکت که شامل این موارد می‌شود:

ساختار حقوقی

تاریخچه شکل‌گیری شرکت

نوع کسب‌ و کار

مکان

ابزارهای مورد استفاده

 

۳- طرح عملیات: توضیح می‌دهد کسب‌وکار چگونه عمل خواهد کرد، شامل راه‌اندازی فیزیکی و تعیین مسئولیت شغل‌های خاص.

۴- تحلیل بازار: یک نمای کلی از بازار با داده‌ها، جداول و نمودارهای خاص را نشان می‌دهد. بازارهایی را که قرار است این طرح به آن‌ها رسیدگی کند در یک لیست قرار می‌دهد.

۵-  محصولات و خدمات: محصولات و خدمات تولیدشده یا به فروش رفته را توصیف می‌کند. انواع مختلف محصولات و خدمات را طبقه‌بندی کرده و شرح مختصری از هرکدام را ذکر می‌کنند.

۶-  فروش و بازاریابی: خلاصه‌ای است از قیمت‌گذاری و اطلاعات فروش. این بخش به‌صورت منطقی توضیح می‌دهد چرا مشتریان محصولات و خدمات این کسب‌وکار را می‌خرند و شرکت چگونه با بازاریابی و تبلیغات به هدف خود می‌رسد.

۷- تحلیل رقابتی: نقاط ضعف و قوت رقبای مستقیم و غیرمستقیم آنالیز می‌شود و بیان می‌کند چگونه در رقابت به برتری می‌رسید.

۸- تیم مدیریتی: اطلاعاتی مختصر درباره تمام کسانی که در این طرح نقشی کلیدی به عهده‌دارند.

۹- برنامه مالی: کلیه اطلاعات مالی را از هزینه‌های راه‌اندازی تا ترازنامه دربرمی گیرد. بخش مالی باید این موارد را مشخص کند:

سرمایه لازم برای شروع یا بقای این کسب‌ و کار

سرمایه لازم در طول۲ تا ۵ سال پیش رو

برنامه‌های استفاده از بودجه

پیش‌بینی نیاز به بودجه اضافی

هزینه‌ های جاری کسب‌ و کار از جمله دستمزد، بیمه و هزینه تبلیغات

پیش‌بینی درآمد و ترازنامه به مدت ۲ یا ۳ سال

در پایان طرح کسب‌ و کار مدارک لازم مانند رزومه پرسنل کلیدی، مقالات مربوط به شرکت و سایر مستندات ضمیمه می‌شود.

 

چگونه یک طرح کسب‌ و کار بنویسیم؟

زمانی که متوجه شدید به یک طرح کسب‌وکار نیاز دارید و اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کردید باید این مراحل را با دقت روی کاغذ بیاورید.

در نخستین مرحله طرح کلی کسب‌وکارتان و آنچه خواننده می‌خواهد بداند را می‌نویسید. این بخش بسیار مهم است و باید خیلی واضح خلاصه‌ی آنچه را که به دنبالش هستید توضیح دهید.

توضیحی کوتاه درباره حرفه‌ی خود می‌دهید. شما باید چشم‌انداز کنونی و امکانات و احتمالات آینده را توضیح دهید. همچنین باید اطلاعات تمام بازارهایی را که با کسب‌وکار شما سروکار دارند، مثلاً محصولات یا صنایع جدیدی که می‌توانند برای تجارت شما مفید یا خطرآفرین باشند، ذکر کنید.

استراتژی‌های بازار را که از تجزیه‌ و تحلیل دقیق بازار به دست آورده‌اید تعریف می‌کنید. یک نیروی تحلیل‌گر بازار، کارآفرین را با تمام جوانب بازار آشنا می‌کند به‌طوری‌که بازار موردنظر به‌خوبی تعریف شود و سهم شرکت از فروش در بازار روشن باشد.

نقاط قوت و ضعف رقبایتان را در بازار خودتان تعیین می‌کنید، استراتژی‌هایی که شمارا از سایرین متمایز کرده و به شما نفع می‌رساند، موانعی که ممکن است ورود به بازار رقابتی شمارا سخت کنند و هر ضعفی که می‌تواند در چرخه تولید محصول اختلال ایجاد کند را مشخص می‌کنید.

در این مرحله تدابیری را که برای تولید و توسعه و بازاریابی محصول پیش‌بینی کرده‌اید برای سرمایه‌گذاران به‌خوبی شرح می‌دهید و بودجه‌ای را که برای رسیدن به این اهداف لازم است مشخص می‌کنید. این اعمال در راستای تهیه طرح توسعه شما است.

طرح مدیریت و عملیات را تهیه می‌کنید، یعنی مشخص می‌کنید توابع کسب‌وکار شما چطور در یک‌روند مداوم ادامه پیدا می‌کنند. تدارکات سازمانی مثل مسئولیت‌های مختلف تیم مدیریتی و وظایفی که هر بخش شرکت به عهده‌دارند را به‌طور دقیق بیان کرده و سرمایه و مخارجی را که برای عملیات تجاری موردنیاز است مشخص می‌کنید.

در مرحله‌ی آخر اطلاعات مالی را می‌آورید. البته این بدان معنا نیست که در طرح کسب‌وکار اطلاعات مالی نسبت به مفاهیم کسب‌وکار و وظایف تیم مدیریتی از اهمیت کمتری برخوردارند. در این بخش داده‌های مالی گذشته و آینده خود، آنالیز روند و نسبت  و نمودار صورت مالی را به‌طور خلاصه ذکر می‌کنید.

حالا باید تمامی مدارکی را که در صورت نیاز باید ارائه کنید ضمیمه طرح خود کنید. تصاویری از محصولات و خدمات، سابقه کاری مدیران و توصیه‌نامه‌ها، قراردادها و مجوزهای ساخت و تولید، اجاره‌نامه‌ها و مدارک حقوقی،  فهرست وکلا و حسابداران شرکت و مجلات و مقاله‌های کسب‌وکارتان را پیوست می‌کنید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.