موفقیت کسب و کار

چه کسی در دنیا وجود دارد که کسب و کاری را برای شکست خوردن راه اندازی کرده باشد؟ یقینا چنین فردی یا اصلا یافت نمی شود یا بسیار بسیار کم یاب است. همه افرادی که اقدام به راه اندازی یک کسب و کار می کنند در پی موفقیت در بازار و کسب سود، دست به چنین کاری می زنند. اما چرا برخی موفق و بسیاری نا موفق هستند. بسیاری از مردم تنها به واژه شانس اکتفا می نمایند اما قانون علت و معلول چیز دیگری می گوید.

البته فاکتورهای موفقیت یک کسب و کار بسیار زیاد است، شاید به راحتی بتوان بیش از چند ده نکته اساسی را برای موفقیت یک کسب و کار ذکر کرد که بسیاری از آنها در شش نکته زیر ذکر نشده باشند.

 

- یک نیاز واقعی در بازار را شناسایی کنید.

کلید واژه “نیاز” اساسی ترین کلید واژه در کسب و کارهای امروزی است. اگر هنوز کسب و کاری را شروع نکرده اید شاید خوش شانس تر باشید تا با شناسایی یک نیاز واقعی و دراز مدت که احتمالا مصرف کننده های بیشتری داشته و بازار هدف گسترده تری را دربرگیرد بتوانید یک کسب و کار پر رونق ایجاد کنید. اما اگر قبلا کسب و کاری را راه اندازی کرده اید باید به دنبال یک روش و راه حل بهتر برای رفع نیازی باشید که در آن حوزه کار می کنید.

یک مسافر نیاز به حمل و نقل دارد. او صرفا نیاز به تاکسی ندارد بلکه هر وسیله ای که سریع تر، راحت تر و ارزانتر و البته ایمن تر وی را به مقصد برساند، به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده خواهد کرد بنابراین شما به جای تمرکز بر خود تاکسی باید بر نیاز مصرف کننده تمرکز کنید. اینجاست که شاید راه حل های بهتری برای رفع نیاز مصرف کننده بیابید، راه حل هایی که شاید مصرف کننده مبالغ بیشتری را برای استفاده از آن بپردازد و احساس رضایت بیشتری نیز داشته باشد.

 

- یک استراتژی صحیح اتخاذ کنید.

کلمه استراتژی حتما نیاز به توضیحات بسیار زیادی دارد. کلمه ای که برای توصیف آن در حوزه مدیریت کتب متعددی نگاشته و منتشر شده است. اما در بیانی کوتاه تر اینکه بدانیم دقیقا کجای بازار قرار داریم و می خواهیم به کجا برسیم و در راه رسیدن به اهداف کسب و کار “کدام گزینه ها و انتخاب ها ما را در مسیر درست نگاه داشته و کدام گزینه های حتی وسوسه انگیز را باید کنار بگذاریم” معنای یک استراتژی را برای ما تداعی می کند.

قبل از شروع کسب و کار و یا از آنجایی که می خواهید به موفقیت در کسب و کار برسید باید مشخص کنید استراتژی شما در بازار چیست؟ آیا می خواهید همیشه پیشرو و متفاوت باشید. آیا می خواهید محصول یا خدمتی را ارزانتر از دیگران ارایه دهید و یا بر بخش خاصی از بازار تمرکز کرده اید؟ هر کدام از این استراتژی ها شما را مجبور می کند تا از برخی از گزینه ها دست بکشید و شاید کنار گذاشتن برخی پیشنهادات خود عامل موفقیت کسب و کار شما باشد.

 

- تکنیک های نوین بازاریابی را بیاموزید.

هر چند شناسایی نیاز بازار خود بخش اولیه بازاریابی است که در کلید واژه نخست به آن اشاره نمودم اما باید بدانید که در بخش یافتن مشتریان جدید و افزایش ضریب نفوذ در بازار نیز باید همواره از روش ها و تکنیک های نوین استفاده کنید. روش های قدیمی همیشه نتایج قدیمی را در بر خواهند داشت حتی گاهی با بهترین شیوه پیاده سازی نیز نتایج چندان متفاوت نخواهد بود. امروزه روش های نوین بازاریابی علاوه بر کاهش هزینه ها می توانند درهای پر فروغی را به سوی یک بازار گسترده ایجاد کنند. بنابراین تنها به روش های قدیمی که بارها امتحان کرده اید اکتفا نکنید و روش های نوینی مانند Digital marketing و Content marketing  و همچنین Search engine marketing را در اولویت قرار دهید.

 

- بهبود مستمر بر اساس تغییرات بازار

اینکه در ابتدای کار یک نیاز و یا یک راه حل جدید برای برطرف کردن یک نیاز مصرف کنندگان را یافته اید قدم اول کسب و کار و پایه های کسب و کار شماست. اما برای تضمین موفقیت کسب و کار باید همواره برنامه ای برای بهبود مستمر داشته باشید. نه بهبودی که صرفا بر اساس نظرات شخصی شما و یا کارکنانتان برنامه ریزی شده باشد بلکه بهبود و تغییراتی که بر اساس دریافت نظر مشتریان و شناسایی نیازهای جدید مشتریان بنا شده باشد.

مزیت رقابتی اولیه کسب و کار شما ممکن است پس از مدتی رنگ خود را از دست داده و برای مشتریان جذابیت اولیه را نداشته باشد، لذا برنامه ریزی و تعهد به بهبود مستمر و یافتن مزیت رقابتی پایدار اساس استواری و موفقیت کسب و کار شما خواهد بود.

 

- برندسازی را فراموش نکنید.

در چند سال اخیر برندسازی را جزیی جدایی ناپذیر از مسیر موفقیت کسب و کار می دانند. شاید در دهه های گذشته بحث برندسازی بر اساس کیفیت محصولات و خدمات امری خودجوش به نظر می رسید اما امروزه مشاورین کسب و کار و کارآفرینان موفق حتما برنامه ای مدون و استراتژیک برای برندسازی کسب و کار خود دارند.

در راستای برندسازی کسب و کار کلیه ارکان سازمان و تجارت شما باید تلاش کنند تا حسی واحد در جهت یادآوری محصول، نام تجاری و نوع ارتباط شما با مشتریان ایجاد کنند. این حس که با هدف ایجاد ذهنیتی خوشایند در مشتریان ایجاد می شود بعد ها به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار می تواند دلیلی برای انتخاب شما در رقابت با دیگر ارایه دهندگان محصول گشته و شاید بتواند هزینه های بازاریابی و تبلیغات شما را کاهش دهد و جایگاه نام تجاری شما را بین رقبا حفظ نماید.

 

- یک سازمان یادگیرنده باشید.

به قول بزرگی درد بزرگ تر از جهل، احساس دانستن است. اگر گمان کنید که به اندازه کافی می دانید هرگز موفقیتی پایدار نخواهید داشت. اگر به بررسی برترین کسب و کارها بپردازید حتما یادگیری مستمر و آموزش را به عنوان نقطه مشترک در همه آنها خواهید دید.

سازمان های حرفه ای و حتی کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار تنها زمانی می توانند به موفقیت خود اطمینان داشته باشند که هر روز چیز جدیدی بیاموزند و همچنین تمام سازمان را در مسیر ارتقا و یادگیری قرار دهند. زیرا عملکرد بهینه، نوآوری و یکپارچه بودن عملکرد در راستای اهداف و حذف هزینه های ناشی از اشتباهات تنها و تنها از طریق آموزش قابل دستیابی است.

 

مطالب مرتبط:

برنامه کسب و کار (Business Pla

مدل کسب و کار (Business Model)

مشاوره کسب و کار

توصیه های مشاوره کسب و کار برا

مزیت های استخدام یک مشاور کسب

چرا به مشاور کسب و کار نیاز دا

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.