یک ضربالمثل آفریقایی میگوید: “اگر میخواهید سریع بدوید، تنها حرکت کنید ولی اگر میخواهید مسافت بیشتری را طی کنید، با همراه حرکت کنید.” اطلاعات حاصله از کسب و کارهای بسیار موفق واژگان دیگری را به ضربالمثل بالا اضافه میکند: بیش از ۹۰ درصد کسب و کارهای بسیار موفق که تعداد آنها به حدود ۸۰ شرکت در سراسر دنیا میرسد، کسب و کار خود را با همکاری تیمی ۲ نفره یا بیشتر آغاز کردهاند.
راه اندازی کسب و کار به صورت تیمی
کارکردن با یک شریک و همکار، شانس موفقیت شما را در راهاندازی کسب و کارها به طور حیرتانگیزی افزایش میدهد، اما میتواند باعث بروز مشکلاتی نیز شود. برای مثال یکی از رایجترین علل ناکامی کسب و کارها اختلافات میان شرکا است. اگر تیم موسسین از قبل با هم دوست بوده باشند این مسئله به مشکلی بزرگ تر تبدیل میشود. علت این مسئله نیز این است که در این موارد، علاوه بر خطر از دست دادن کسب و کار ، با ریسک از دست دادن دوست نیز روبهرو خواهید بود. بنابراین اگر شریک دارید (چه دوست، چه غیر دوست) قبل از شروع کار از محکم کردن موقعیت مطمئن شوید. در ادامه به تشریح راههایی برای این موضوع میپردازیم:
- کسب و کار را با شخصی آغاز کنید که قبلا با هم سابقهی همکاری داشتهاید
بسیاری از کارآفرینانی که قصد راهاندازی کسب و کاری را دارند، در سایتها و رویدادهای مختلف در جستوجوی شرکای بالقوه هستند. اما راهاندازی کسب و کار با شخصی که او را نمیشناسید مشابه ازدواج با فردی است که در لحظهای کوتاه او را دیده و عاشقش شدهاید!
شرکای مؤسس، فقط همکار نیستند بلکه افرادی هستند که در تصمیمات، آینده، ریسکهای احتمالی و سود شریک میشوند.
اینکه قبلا سابقهی همکاری میان افراد وجود داشته باشد، پایهای مستحکم را برای آزادانه بحث کردن و تعدیل نقاط ضعف و قوت طرفین فراهم میسازد. اگر دوباره به اطلاعات حاصله از شرکتهای بسیار موفق اخیر مراجعه کنیم، خواهیم دید که ۹۰ درصد از تیمهای همکار دارای سابقهی همکاری قبلی (۶۰ درصد) یا هم کلاسی بودن در ایام گذشته (۴۶ درصد) بودهاند. ۱۰ درصد باقیمانده نیز زمینهی مشترکی داشتهاند؛ برای مثال از طریق دوست یا سرمایهگذار مشترک به یکدیگر معرفی شده بودند.
- تقسیم کار کرده و مجموعه مهارتهای مکمل ایجاد نمایید
اگرچه ضربالمثل آفریقایی ذکرشده در بالا متضمن این نکته است که “طی کردن مسافت بیشتر” بهتر از سریعتر رفتن است اما اکثر کسب و کارهای تازه راهاندازی شده نیاز دارند تا از هر دو مفهوم بهرهمند شوند. به عنوان یک کسب و کار تازه تأسیس قطعاً با محدودیتهایی در بودجه مواجه هستید و با مشاهده فرصتهایی که در بازار میتواند به شما کمک کند متوجه میشوید که سایر کارآفرینان زودتر از شما از آن فرصت بهرهمند شدهاند. فِرِدی بِین میگوید: هنگامی که با شریک و بهترین دوستم (توماس) کسبوکار تولید کفش مردانه راهاندازی کردیم، هر دونفرمان مجموعهی مهارتهای مشابهی داشتیم. در ابتدا تصور میکردیم که میتوانیم تصمیمات را به صورت مشترک اخذ کرده و تمام جنبههای کسب و کار را با کمک یکدیگر مدیریت کنیم. با این وجود این شیوه مؤثر نبود زیرا اگرچه ما بر روی کارهایی که باید انجام میشد، توافق کرده بودیم اما دیدگاههای مختلفی در مورد برخی امور جزئی داشتیم که سرعت پیشرفت ما را کاهش میداد.
در نتیجه، تصمیم گرفتیم تا وظایف را تقسیم کرده و هر کدام مسئول اخذ تصمیمات نهایی در حوزههای مسئولیت خود باشیم. این تصمیم صرفهجویی زیادی را در زمان برای ما به همراه داشت. تیمی شامل دو نفر همکار مؤسس با دیدگاه و مسیری مشترک می تواند موجب “سریعتر شدن” و “طی کردن مسافت بیشتر” شود.
- چشمانداز خود را تبیین کنید
اگر قبلا بر روی چشمانداز مشترک خود و شریکتان به توافق و اجماع نظر رسیده باشید، اکنون میتوانید راحتتر به تصمیمات شریک خود اعتماد کنید. من و توماس قبل از اینکه همکاری را آغاز کرده و با کمک هم شرکت را راهاندازی کنیم، یک هفته کامل را به بحث در خصوص چشمانداز کسب و کار خود اختصاص دادیم.
اول از همه، هر کدام از ما مدتی به تنهایی به فکر کردن در مورد موضوع پرداختیم. سپس به صورت غیر جانبدارانه به بحث و تبادل نظر در مورد نظرات یکدیگر پرداختیم. ما به کلیگویی نپرداختیم و مسائلی از قبیل: فرهنگ، محصول، هدایت کسب و کار و نوع روابط را مورد بحث قرار دادیم. پس از آن با هم به توافق رسیدیم و آن را در سند مشترکی یادداشت کردیم که بخشی از اساسنامه تاسیس شرکت ما را تشکیل داد.
- برای استمرار کسبوکار، قوانین و اصولی وضع کنید
داشتن چشمانداز مشترک انجام بسیاری از امور را سادهتر میکند اما احتمال اختلافات فردی را به طور کامل از بین نمیبرد. درست همانند روابط دو فرد عادی، ممکن است در طول زمان به طور مثال یکی از طرفین احساس کند که به او به اندازهی کافی احترام گذاشته نمیشود. اگر شریک مؤسس خود را از قبل میشناسید، هر دو از ضعفهای هم آگاهی دارید.
همانطور که برای بررسی چشمانداز عمل کردیم، در این مورد نیز ما نیازها و مسائلمان را به طور آزادانه و بدون حاشیه رفتن مورد بحث و بررسی قرار دادیم. به بیان دغدغههای مشترک در خصوص نقطه ضعفهای یکدیگر پرداختیم تا از این طریق بتوانیم اقدامات احتیاطی را برای موفقیت کسب و کارمان به کار ببندیم. سپس ما قوانین کاری و اصول رهبری را به صورت دقیق یادداشت کردیم تا از تکرار اشتباهات گذشتهی خود اجتناب کنیم.
اهمیت فوقالعادهی انجام این کار غیرقابل توصیف است. برای مثال یکی از بزرگترین نقاط ضعف من و آن چیزی که توماس در مورد آن نگران بود این بود که به اندازهی لازم به سخن دیگران گوش نمیدهم. در نتیجهی این که به نوشتن و بیان مسائل مختلف پرداختیم، ما مسئولیت “آزادانه صحبت کردن و احترام گذاشتن به عقاید و دیدگاههای طرف مقابل و پیدا کردن زمینههای مشترک” را پذیرفتیم.
امروز اگر هرکدام از ما احساس کنیم که طرف مقابل به سخن ما توجهی ندارد، این قسمت از موافقتنامه را به او یادآوری میکنیم.
- از مشاوران و پیشنهاددهندگان ایده استفاده کنید
نوشتن چشماندازها و ارزشها و مکتوب کردن آنها یک بحث است ولی زندگی کردن هر روزه با آنها بحث دیگری است. انسانها جایزالخطا هستند. گاهی علیرغم داشتن نیات خوب، ضعفهایشان نقاط قوتشان را میپوشانند.
برای اجتناب از چنین امری، ما تصمیم گرفتیم تا کمیتهای متشکل از مشاوران و پیشنهادکنندگان ایده را در قالب یک کمیته به عنوان طرف سوم به شرکت خود دعوت کنیم تا پاسخگو بودن را به ما یادآوری کرده و در اختلافات به ما کمک کنند.
یک مشاور با تجربه و صادق نه تنها موجب مسئولیتپذیری مؤسسان شرکت میشود بلکه پندها و مدارک اجتماعی مورد نیاز را نیز برای شرکا، سرمایهگذاران و مشتریان فراهم میآورد. هنگامی که تیم ارزیابی از دانشگاه استنفورد، اطلاعات اولیهی ۱۰۰ هزار کسب و کار را بررسی کردند متوجه شدند که کسب و کارهایی که از وجود مشاوران سودمند بهره میبردند، سه و نیم برابر سریعتر رشد کرده و حدود ۷ برابر بیشتر از سایر کسب و کارها کسب درآمد داشتهاند.
- یک توافقنامهی شراکت تهیه کنید
توافقنامهی شراکت شما، آخرین مرحله در مجموعهی ارزیابیها و اقدامات اعتدالی شماست. نداشتن یک توافق نامهی شراکت، اشتباه بزرگی است. اگر وضعیت بهخوبی پیش نرود، این توافقنامه میتواند برای هر شریک مؤسس به عنوان یک راه حل عادلانه تلقی شود.
همانند قول و قرارهای قبل از ازدواج، ایجاد چنین توافقنامههایی نیز جزو سختترین کارهاست اما در صورتی که احساس میکنید کارها به خوبی پیش نخواهند رفت، با این توافقنامه احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.
یک توافق نامه شراکت خوب میبایست در برگیرندهی موضوعاتی از قبیل: مالکیت، سرمایهگذاری، مسئولیتها، تصمیمگیری، شرایط بحرانی، خروج از شراکت و سلب مالکیت باشد.
هنگام ایجاد چنین توافقنامهای خودتان را به قالبهای ارائهشده در اینترنت محدود نکنید. زمان زیادی را به تنظیم آن اختصاص دهید و همهی جوانب آن را بررسی کنید زیرا کوچکترین جزئیات نیز اهمیت زیادی دارند.