کسب و کار به کسب و کار (B2B)

کسب و کار به کسب و کار چیست؟

کسب و کار به کسب و کار یا business to business یا  – “ B2B ”- به تجارت بین دو کسب‌ و کار اشاره دارد نه به تجارت بین یک کسب‌ و کار و یک فرد مصرف‌کننده‌. تراکنش‌ها در سطح عمده معمولا کسب و کار به کسب و کار هستند در حالی‌که تراکنش‌های در سطح خرده اکثرا کسب‌ و کار-به-مصرف‌کننده هستند.

 

بازشناسی کسب و کار به کسب و کار

ارزش دلاری تراکنش‌های کسب و کار به کسب و کار به طرز چشمگیری از فعالیت کسب‌ و کار به مصرف‌ کننده ( B2C ) بیشتر است چون احتمال خرید کالاها و خدمات با قیمت بالاتر توسط کسب و کارها بیشتر است و بیشتر آنها را می‌خرند تا مصرف‌کنندگان. به عنوان مثال، یک تولید کننده‌ی دوچرخه یک کامیون تایر خریداری خواهد کرد یا یک تولید کننده‌ی قهوه یک آسیاب صنعتی عظیم خواهد خرید. آن را با آن‌چه یک عاشقِ دوچرخه یا یک عشقِ قهوه می‌خرد مقایسه کنید.

 

چطور فروش کسب و کار به کسب و کار متفاوت است

فروش به یک کسب و کار با فروش به یک فرد مصرف‌کننده متفاوت است. تفاوت‌های فروش‌های کلیدی و بازاریابی برای تراکنش‌های کسب و کار به کسب و کار شامل موارد زیر است:

گاهی اوقات فروش مستلزم شرکت در یک فرآیند مناقصه از طریق پاسخ دادن به یک تقاضا برای پیشنهادات است. در سوی کسب و کار-به-کسب و کار، این با درخواست از فروشندگان خودرو برای ارائه‌ی بهترین پیشنهادشان درباره‌ی یک ساخت و مدل مقایسه می‌شود.

فرآیند تصمیم‌گیری درمورد یک خرید می‌تواند روزها، هفته‌ها، یا ماه‌ها، بسته به کارهای شرکتِ خریدار و اندازه و ماهیت سفارش طول بکشد.

تصمیمات خرید اغلب توسط کارگروه‌ها گرفته می‌شوند، بنابراین هر عضو لازم است که آموزش داده و “فروخته” شود.

ارزش دلاری کالاها یا خدمات بسیار بالاتر از ارزش بر مصرف‌کننده یا سطح خرده‌فروشی است، بنابراین خریدار نیاز دارد که برای کاهش ریسک قدم‌هایی بردارد. این امر گاهی شامل درخواستِ یک نمونه‌کالا یا سفارشی‌سازی است.

کسب و کار به کسب و کار، مانع کسب و کار به مصرف‌کننده نمی‌شود

یک شرکت که به کسب و کارها می‌فروشد همچنین می‌تواند مستقیما به مصرف‌کنندگان هم بفروشد. یک تولیدکننده‌ی مهره که مهره‌هایش را به صورت عمده به تولید‌کنندگان جواهرات البسه می‌فروشد احتمال دارد آنها را در تعداد کمتر به پیشه‌وران فروشگاه صنایع دستی نیز بفروشد. یک تولیدکننده‌ی تلفن می‌تواند به صورت عمده به شرکت‌ها یا یکی یکی به مصرف‌کنندگانی که برخط خرید می‌کنند یا در یک فروشگاه لوازم اداری جنس بفروشد. یک شرکت که مشاوره‌ی سلامت و تندرستی به شرکت‌ها می‌دهد می‌تواند یکی یکی یا به صورت ارائه‌های گروهی به افراد هم مشاوره بدهد.

 

قضیه مشتری است، نه اندازه‌ی تراکنش

درحالی که تراکنش‌های کسب و کار به کسب و کار اغلب شامل قیمت‌ ها و حجم زیاد است، ممکن است آنها در مقیاس کوچکتر هم وقتی که یک کسب و کار کوچک محصولات یا خدمات را به کسب و کار کوچک دیگری می‌فروشد اتفاق بیفتند. نشان تجارت کسب و کار به کسب و کار آن‌گاه، مشارکت‌ کنندگان هستند  دو کسب و کار به جای یک کسب و کار و یک مصرف‌کننده.

 

مطالب مرتبط:

برنامه کسب و کار (Business Pla

مدل کسب و کار (Business Model)

مشاوره کسب و کار

توصیه های مشاوره کسب و کار برا

مزیت های استخدام یک مشاور کسب

چرا به مشاور کسب و کار نیاز دا

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.