آیا از تیپ شخصیتی کسب و کار خود آگاه هستید؟ راهبرد و چشم انداز شما برای آینده چیست؟ کسب و کار شما چیست؟ محدوده جغرافیایی و جامعه هدف بازار شما چیست؟ سرمایه شما چقدر است؟ محصول شما چیست و چگونه ارائه میشود؟ ایدههای شما برای جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان قدیم چیست؟ رقبای شما در ارائه محصول و محصولات مشابه چه کسانی هستند و چه راههایی را رفتهاند؟ هدفهای بازاریابی شما چیست؟
به یاد داشته باشید:
هيچ فرمول استانداردي برای تهيه يك برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد . هيچ ميزان استانداردي براي مدیریت زمان در راه اندازی کسب و کار، هيچ فهرست مطالب استانداردي، حتي هيچ روش ايدهآلي براي مرتب كردن محتواي برنامه راه اندازی کسب و کار وجود ندارد.
با اين وجود هر فرد با تجربهاي با شناختي كه از مخاطبان خود دارد ميتواند يك برنامه موثر تدوين نمايد.
تعريف کسب و کار
نويسندگان مختلف، تعاريف متفاوتي از کسب و کار دارند. (کسب و کار چیست) در واژه نامهي آکسفورد کسب و کار به معني خريد و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه longman کسب و کار به فعاليت پولساز و تجارتي که از آن پول حاصل شود، گفته ميشود.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتي از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليتهايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات را با هدف فروش آنها به منظور کسب سود، در بر ميگيرد.
بر طبق نظر (ارويک و هانت) کسب و کار، کاري است که در آن خدمات يا کارهايي که ديگر افراد جامعه به آن نياز دارند و مايل به خريد آن هستند و توان پرداخت بهاي آن را دارند، توليد، توزيع و عرضه ميشود.
(پترسن و پلومن) بر اين باورند که هر تبادلي که در آن خريد و فروش صورت گيرد، کسب و کار نيست، بلکه کسب و کار، (کسب درآمد) هر نوع تبادل تکراري و تجديد شونده خريد و فروش است.
پروفسور (اون) ، کسب و کار را يک نوع کاسبي ميداند که طي آن کالاها يا خدمات براي فروش در بازار توليد و توزيع ميشوند.
بنابراين با توجه به تعاريف ياد شده ميتوان دريافت که کسب و کار با خريد و فروش کالاها، توليد کالاها يا عرضه خدمات به منظور به دست آوردن سود سر و کار دارد.
ويژگی های کسب و کار
با توجه به تعاريف کسب و کار، ويژگی های کسب و کار عبارتند از:
فروش يا انتقال کالاها و خدمات براي کسب ارزش
معامله کالاها و خدمات
تکرار معاملات
انگيزه سود (مهمترين و قدرتمندترين محرک اداره امور کسب و کار)
فعاليت توأم با ريسک؛ کسب و کار، هميشه بر آينده متمرکز است و عدم اطمينان، ويژگي آينده است. از اين رو، همواره کسب و کار توأم با ريسک است.
تدوین برنامه راه اندازی کسب و کار جدید
خلاصه اطلاعات مدیریتی و اجرایی شرکت
شرح محصول یا خدمات قابل ارائه
تحلیل بازار و مشخص کردن سهم بازار محصول یا خدمات
مدیریت مشتری و تحلیل مشتریان
تحلیل رقبا در راه اندازی کسب و کار
اهداف بازاریابی و جامعه هدف
روشهای بازاریابی و مدیریت بازاریابی
تکنیکهای افزایش فروش (استراتژی)
برآورد و تحلیل مالی