برندینگ

برندسازی یا برندینگ Branding یکی از اقدامات مهم و اساسی در راه اندازی، مدیریت و توسعه کسب و کار است. اگر هدف بزرگی داریم و می خواهیم نام و محبوبیت کسب و کارمان بر سر زبان ها باشد باید اصول و قواعد برندینگ و برندسازی را بدانیم و آنها را بدرستی و با دقت بالا بکار بگیریم.

به زبان ساده، برند شما، اعتبار شما در نزد مشتری است. برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اینکه تفاوت آنچه شما ارائه می‌دهید با آنچه رقبایتان عرضه می‌کنند، چیست. برند شما، برآیندی از شخصیت فعلی شما، شخصیتی که می‌خواهید باشید و برداشت دیگران از شخصیت شما است.

 

تعریف برند

تعریف برند مانند سفری است که در طی آن کسب‌ و کارتان را کشف می‌کنید. این کار ممکن است دشوار، زمان‌بر و ناخوشایند باشد. در این مسیر، لازم است دست‌کم برای پرسش‌های زیر پاسخی مناسب بیابید:

مأموریت کسب‌ و کار شما چیست؟

محصول یا خدمت شما چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد؟

در حال حاضر، مشتریان شما چه نظری درباره‌ کسب‌ و کار شما دارند؟

تمایل دارید از طریق چه ویژگی‌هایی مشتریان‌ و کسب‌ و کارتان را به هم پیوند دهید؟ تحقیق کنید. از نیازها، عادات و خواسته‌های مشتریان فعلی و بالقوه‌ی خود آگاه شوید. به آنچه گمان می‌کنید که می‌دانید اتکّا نکنید؛ بلکه مطمئن شوید.

از آنجا که برند سازی و توسعه‌ی استراتژی برند ممکن است پیچیده باشد، حتما از تخصص و دانش مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی مشاوره‌ در زمینه برندسازی بهره ببرید. پس از اینکه برندتان را تعریف کردید، چگونه باید آن را به دیگران معرفی کنید؟ به توصیه‌های ساده‌ی زیر که آزمون خود را پس داده‌اند، توجه کنید.

پیام برند خود را مشخص کنید. پیام‌های کلیدی که می‌خواهید به دیگران منتقل کنید، کدامند؟ همه‌ کارکنان باید از ویژگی‌های برند شما آگاه باشند.

برند باید یکپارچه باشد. مفهوم برند شما باید در همه‌ی ابعاد کسب‌وکارتان جاری باشد، در طرز پاسخ دادن به تلفن‌ها، در طرز لباس پوشیدن شما و کارکنان‌تان و امضای نامه‌ها و در همه چیز.

برای کسب‌ و کارتان «لحنی» در نظر بگیرید که بازتابی از برندتان باشد. این لحن باید در تمامی ارتباطات نوشتاری و تصویرسازی‌ها، آنلاین یا غیرآنلاین، به کار گرفته شود. اگر برند شما حسی دوستانه القا می‌کند، لحن شما باید محاوره‌ای باشد. اگر برندتان شیک و مجلسی است، کمی رسمی‌تر باشید.

برای اینکه فرآیند برندسازی را بهتر انجام دهید، سعی کنید شعار تبلیغاتی داشته باشید. یک شعار به‌ یادماندنی، پرمعنا و کوتاه تهیه کنید که نشان‌ دهنده‌ ماهیت برند شما باشد.

برای ابزارهای بازاریابی خود، قالب و استانداردهایی مطابق با برندتان طراحی کنید. در همه‌ ابزار و روش‌ها باید طرح، رنگ، لوگو، شکل و احساس یکسانی وجود داشته باشد. لزومی ندارد تجملاتی باشید، فقط ثابت‌ قدم باشید و این رویه را حفظ کنید.

صادق باشید. اگر آنچه برندتان وعده می‌دهد را ارائه ندهید، مشتریان نه تنها شما را به دیگران توصیه نمی‌کنند بلکه خودشان هم دیگر به شما رجوع نخواهند کرد.

برای برندسازی هر چه بهتر ثبات داشته باشید. این نکته را به عنوان آخرین توصیه عنوان کردم زیرا همه‌ی نکات پیشین را در بر می‌گیرد. این مهم‌ترین توصیه‌ای است که به شما می‌کنم. اگر نتوانید با ثبات و پیوسته این مسیر را ادامه دهید، همه‌ی تلاش‌های شما در تعریف و تثبیت برندتان بی‌نتیجه خواهد بود.

 

استراتژی برند و ارزش آن

استراتژی برند یعنی تعیین اینکه چه چیز را، چگونه، در کجا، و به چه کسی ارائه می‌کنید؛ به عبارت دیگر یعنی برنامه‌ شما برای انتقال پیام برند‌تان جایی که تبلیغات خود را ارائه می‌کنید، کانال‌های توزیع، آنچه در قالب کلمات و تصاویر منتشر می‌کنید، همگی بخشی از استراتژی برند هستند.

برندسازی استراتژیک به شکلی پایدار، منجر به شکل‌ گیری یک برند قدرتمند می‌شود که به معنای ارزش افزوده‌ بیشترِ محصولات و خدمات کسب‌ و کار شما است که به شما امکان می‌دهد در مقایسه با موارد مشابه موجود، قیمت بالاتری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید. کوکاکولا در مقابل سایر نوشابه‌های رایج مثالی روشن در این باره است. چون کوکاکولا یک برند قدرتمند است، قیمت بالاتری برای محصولاتش تعیین می‌کند؛ مردم هم حاضرند این قیمت را بپردازند.

ارزش افزوده‌ای که ارزش ویژه‌ برند با خود به همراه دارد، معمولا ناشی از باور به کیفیت برتر و دل‌بستگی‌های احساسی است. مثلا نایکی (Nike) با پیوند دادن محصولاتش به ستارگان ورزشی، انتظار دارد مشتریانش تعلقات احساسی خود را نسبت به ستارگان با خرید محصولات نایکی ارضا کنند. طرح و شکل کفش‌های نایکی تنها دلیل به فروش رفتن آنها نیست.

 

برندسازی چیست

 

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندینگ یا برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار بوده، یا برای شخص و یا هر چیز دیگری که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. در مراحل اولیه تلاش می شود همه مخاطبان، یک برند را بشناسند و در مراحل دیگر سعی می شود این برند محبوبیت بالایی در بین مخاطبان داشته باشد. این مراحل باید بصورت پیوسته تا بی نهایت ادامه یابد. توقف در اینکار یعنی آسیب جدی به برند!

 

چگونه برندسازی کنیم ( آموزش برندینگ )

قبل از طرح موضوع آموزش برندینگ لازم است بدانیم که معمولا برندسازی بخصوص در مراحل اولیه هزینه بالایی دارد. تبلیغات یکی از کارهای غالبا پرهزینه ای می باشد که برای برندینگ کاملا ضروری است. اما باید توجه داشت که اگر تبلیغات با اصول و قواعد صحیحی صورت پذیرد پس از مدتی و یا بلافاصله، نه تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد بلکه موجب افزایش سود نیز خواهد شد. در ادامه با طرح قواعد و اصول اینکار، برندسازی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

اصول، قواعد و مراحل برندسازی

برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد. در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. مراحل بشرح زیر است:

ساخت نام و نشان تجاری

مهیا نمودن زیرساخت ها

مهیا نمودن مزیت های خاص

تبلیغات و جذب مشتری

بررسی و تحلیل رفتار مشتریان

توجه به نظرات و بازخوردها

ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی

توسعه مداوم و تعامل سازنده

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی

فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده

 

نام و نشان تجاری بسازید

اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید حتما توجه داشته باشید که یک نام خوب و مرتبط با حوزه فعالیت برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. بسیاری از کسب و کارها هستند که از نام فعلی خود رضایت ندارند و در برخی مواقع مجبور می شوند آنرا تغییر دهند. این فرصت برای شما وجود دارد که از ابتدا نامی خوب را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید پیشنهاد می کنیم به موارد زیر توجه نمایید:

  • نامی ساده، نسبتا کوتاه، مرتبط و بامعنی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
  • در صورت استفاده از سایت بهتر است نام کسب و کار برابر با دامنه سایت باشد.
  • نامی را انتخاب نمایید که مخاطبان در خواندن و نوشتن آن مشکلی نداشته باشند. برای مثال عبارت tashil به معنی تسهیل، می تواند تاشیل نیز خوانده شود!
  • بهتر است زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مساله ای ندارد.

نشان (نماد یا لوگو) بسیار مهم است. در طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد.
  • یک یا دو رنگ را برای برند خود انتخاب و آنرا در لوگو بکار ببرید.
  • نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید!

 

برندینگ - لوگو

 

تمامی زیرساخت های ضروری را مهیا کنید

برای اینکه بتوان فعالیت یا ابراز وجود کرد باید زیرساخت ها مهیا باشد. مواردی مانند محل فعالیت، تامین محصولات و خدمات، تیم فروش و فنی، ابزارهای تعاملی و مانند آنها باید بدرستی آماده و مهیا شده باشند. این زیرساخت ها برای شروع فعالیت جدی و تبلیغات بسیار ضروری است. پیشنهاد می شود در این مرحله دقت بالایی برای برندسازی بکار ببرید.

 

به فکر یک یا چند مزیت برتر باشید

برای اینکه بتوانید مانور خوبی در تبلیغات و معرفی خود داشته باشید حتما باید چند مزیت یا حداقل یک مزیت خاص در مقایسه با رقبای خود داشته باشید. در زیر به برخی از مزیت های خاص اشاره شده است:

  • وجود تکنولوژی و قابلیت های خاص در محصولات
  • گارانتی بازگشت وجه بدون قید و شرط
  • گارانتی تعویض محصولات و یا تجدید خدمات
  • پشتیبانی ویژه و 24 ساعته بدون تعطیلی
  • ارائه پایین ترین قیمت با بالاترین کیفیت
  • مشاوره تخصصی قبل از خرید
  • و ده ها مورد دیگر …

 

تبلیغات را شروع کنید و تا همیشه ادامه دهید

تبلیغات باید بصورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام عیار است. به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود اینکار را به متخصص واگذار کنید. همچنین باید طوری سازماندهی کنید که تبلیغات را بصورت مسمتر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه مدت، بی نظم و بدون هدف تاثیر مثبتی بر روی برندسازی کسب و کار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.

 

کاربران و مشتریان را تحلیل کنید

با تبلیغات و فعالیت های انجام شده یکسری افراد به کسب و کار شما مراجعه خواهند کرد. همواره باید مخاطبان، کاربران و مشتریان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. اینکه مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند؟ چگونه می توانیم بهترین شرایط را برای کاربران و مشتریان کسب و کار خود فراهم کنیم و …

 

نظرات و بازخوردهای کاربران را جدی بگیرید

بازخوردها را از مشتریان خود بگیرید و در مواقعی نظرخواهی کنید. توجه به نظرات مخاطبان، کاربران و مشتریان کسب و کار موجبات بالا رفتن محبوبیت را فراهم کرد. توجه داشته باشید که مخاطبان افرادی هستند که مشتری فعلی ما نیستند و با یکسری کارها می توان آنها را به مشتری تبدیل کرد. بازخورد مناسب بخصوص در سفارش یا خدمات اول نیز زمینه تبدیل شدن به مشتری دائم را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد.

 

ایده پردازی کنید و خدمات بهتر و متفاوت ارائه کنید

یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که همواره ایده های نابی را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تاثیر مناسبی بر کسب و کار داشته باشد.

 

کیفیت را فدای کمیت نکنید

در اغلب مواقع کیفیت بهتر از کمیت است. اگر نمی توانید در صورت گسترش کسب و کار، مدیریت مناسبی داشته باشید پیشنهاد می شود بجای توسعه بی نظم و مدیریت شده در حوزه ای محدودتر با نظم و مدیریت بهتر فعالیت کنید.

 

به فکر توسعه باشید

یکی از ملزومات برندسازی ، توسعه کسب و کار است. این توسعه می تواند بصورت های مختلفی صورت پذیرد. فقط توجه داشته باشید زمانی به فکر توسعه باشید که کسب و کار در شرایطی فعلی بصورت کامل تحت کنترل تان است.

 

یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید!

در عصر حاضر تجربه بخصوص در کسب و کارهای آنلاین ثابت کرده است که یکنواختی مانند داستان قورباغه و آب داغ است. به این معنی که به تدریج نابودی کسب و کار فرا می رسد و عوامل کسب و کار متوجه آن نمی شوند.

 

محتوای آموزشی و ارزش آفرین تولید کنید

برای اینکه بتوانید از بازاریابی محتوایی بهره مند شوید باید محتوا تولید کنید. این محتواها بهتر است در زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت باشد. اینکار موجب خواهد شد تا بتوانید مخاطبان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.

 

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید

از هر فرصتی که می توانید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید استفاده نمایید. اثبات اینکه تنها سود مطرح نیست و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز برای کسب و کارتان اهمیت دارد موجب افزایش محبوبیت می شود.

 

با همکاران خود تعامل و همکاری داشته باشید

اینکار در بین شرکت های خارجی بسیار متداول است. دو نمونه داخلی اینکار عبارتست از:

همکاری دیجی کالا و ایرانسل (ارائه سیم کارت به همراه محصولات مورد فروش در دیجی کالا)

همکاری سامسونگ و همراه اول (ارائه سیم کارت با اینترنت به همراه گوشی های پرچمدار سامسونگ)

 

همه جا حضور داشته باشید

تبلیغات و فعالیت باید با تنوع و مدلهای مختلف انجام گیرد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید تنها تبلیغات در سایت ها کافی نیست و باید مواردی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و … نیز داشته باشید.

 

مطالب مرتبط:

برنامه کسب و کار (Business Pla

مدل کسب و کار (Business Model)

مشاوره کسب و کار

توصیه های مشاوره کسب و کار برا

مزیت های استخدام یک مشاور کسب

چرا به مشاور کسب و کار نیاز دا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.