برندسازی و برندینگ 

کسی که به صورت تخصصی فرایند مدیریت استراتژیک برند را انجام داده است ، کاملا آگاه است که برندینگ Branding  با برندسازی Brand Building  متفاوت است. برندینگ به معنای اقدامات و عملیاتی است که یک سازمان سعی می‌نماید تا برندی خلق شود. اما همه عملیات برندینگ به خلق یک برند ( ساختن برند ) ختم نمی‌شود، گاه موجب تخریب عملیات بازاریابی سازمان است.

برندسازی حاوی تمام ابعاد و جنبه‌های ایجاد هویت تجاری و فردی است. برندسازی تنها موجب افزایش صدای برند و آگاهی از برند در نزد مشتری نخواهد شد ، بلکه موجب ایجاد هویت و ارزش برند است.

ظهور پلتفرم‌های مشارکتی و تعاملی ، به بسیاری از کسب‌ و کارها فرصتی برای افزایش آگاهی از برند و ارزش ویژه برند می‌گردد. اگر به برندسازی فردی  و یا برندسازی شرکتی فکر می‌کنید، نکته‌ای را در نظر داشته باشید ، برندسازی یک نیاز به صرف زمان و منابع زیادی خواهد داشت.

 

برندسازی چیست ؟

برخی متخصصان، برندسازی را در حوزه ایجاد رابطه با مشتری و در معرض دید مشتری قرار دادن برند ، می‌دانند. اما به نظرم این تنها یک جنبه از برندسازی است. به عقیده من ، برندسازی به فرایند خلق ارزش برای مشتری است. تمام چیزی‌هایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما باید بداند، حس و تجربه نماید. اگر قصد تعریف برندسازی را داشته باشیم، باید انواع برند را بشناسیم، اما برندسازی در چند حوزه بسیار پرکاربردتر است :

1. برند خدمات : این برند به دنبال ایجاد دانش، فرهنگ و تجربه در مواجه خدمات شرکت و یا اشخاص است. مثل قالی‌شویی ، بانک ، بیمه

2. برند خرده‌ فروشی : این برند ، ترکیبی از تجربیات مشتریان محصولات و خدمات است . مثل : پیتزا بوف ، اکبر جوجه

3. برند محصول : برندی که به دنبال ایجاد تجربه ، پیرامون محصول است. مثل : نایک ، بنز ، سونی

 

برندسازی به معنای ایجاد و افزایش سطح آگاهی و ترویج و تشویق شرکت به استفاده از استراتژی و تاکتیک‌هاست. به عبارت دیگر، برندسازی به معنای گسترش ارزش ویژه برند با استفاده از کمپین تبلیغاتی و استراتژی‌های ترویجی است.

 

گامهای اساسی برندسازی

1. تعریف برند

2. تمایز و جایگاه یابی برند

3. پایه گذاری و مواجه با برند

4. شخصی سازی برند

5. بررسی و حسابرسی برند

 

برندینگ چیست ؟

برندینگ بیش از یک نام یا یک سمبل است . برند متاثر از افراد، عناصر بصری ، فرهنگ ، شیوه ، درک ، لغات ، پیام ، روابط عمومی ، نظرات ، اخبار و به ویژه شبکه‌های اجتماعی است. دقیقا شبیه یک بچه که به دنیا می‌آید و برای وی یک نام انتخاب می‌شود، یک برند نیز نیاز به پرستاری ، تغذیه ، حمایت ، توسعه و مراقبت مستمر برای رشد و توسعه دارد.برخی برندها دارای چرخه عمر دارد و به دوران پیری می‌رسند.

برخی برندهای بدون زمان هستند و هرگز نمی‌میرند  و فقط مجددا به دنیا می‌آیند یا مجددا خلق می‌شوند، گاه برخی برندها ، دارای عمر کوتاه هستند ، اما در مدت حیات خود بسیار قوی و موفق هستند و دارای یک هویت و میراث مانا هستند. برندینگ عبارت است از تجمیع بیانیه ماموریت ، اهداف و مفهوم روح شرکت که از طریق صدای برند و زیبایی شناسی بیان می‌شود.

برندینگ میتواند به دو دسته ” برندینگ جدید ” و ” برندینگ قدیم ” تقسیم گردد.

برندینگ قدیم : شرکتهای تبلیغاتی بدون توجه به عدم تمایل مصرف کنندگان ، در خصوص یک برند داد و بیداد میکنند ، بدون توجه به عدم رضایت مصرف کنندگان به شنیدن آن.

برندینگ جدید : مدیر تبلیغات ، پس از توجه به مصرف کننده و چیزی که وی می خواهد ، نظر مصرف کننده را به سازمان منتقل و بر اساس نیاز مصرف کننده ، عمل مینماید. هدف دستیابی به وفاداری به برند و تبلیغات دهان به دهان است.

 

گامهای اساسی برندینگ

1. انجام تحقیقات بازاریابی

2. تمرکز بر یک ارزش منحصربه فرد

3. انتخاب نام مناسب برای انتقال پیام برند

4. ایجاد رابطه احساسی برند با مشتری

5. ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری

 

هدف از برندینگ و برندسازی

هدف از برندسازی خلق ، خلق یک تصویر واحد در خصوص شرکت است. برندینگ ، جنبه حیاتی و ضروری شرکت است ، زیرا که صدای بصری شرکت است .

 

برندینگ؛ یک بازاریابی قدرتمند

شما با کمک یک برند می توانید به راحتی با ذهن مشتریان خود رابطه برقرار کرده و به سرعت آن ها را مجاب به خرید نمایید. ایجاد برندینگ ، یک بازاریابی قدرتمند است که در رأس همه بازاریابی ها قرار می گیرد. شما در برندینگ سعی خواهید کرد که حس خوبی از یک نام خاص در ذهن مخاطبان خود القاء نمایید و به آن برند ارزش و مقام  بالایی در جامعه ببخشید. 

برند ها دائماً در فکر ایجاد یک طرح جدید با نام برند خود می باشند تا از میان مشتریان خود تا جایی که می توانند مشتریان وفادار ایجاد کنند. در این میان نباید برندسازی و برندینگ با هم اشتباه گرفته شوند.

 

در واقع برندسازی به تمامی فعالیت هایی گفته می شود که هویت برند را می سازد اما برندینگ به ذهنیتی گفته می شود که از یک برند در ذهن ها تداعی می شود.

 

در واقع در برندینگ سعی می شود، افراد ذهنیت خاصی نسبت به کالای شما داشته باشند و آن را بر کالاهای مشابه ترجیح دهند. ما با برندینگ سعی می کنیم، احساسات و ذهنیات افراد را نسبت به یک برند جلب کرده که این امر خود باعث بالا رفتن فروش و حتی گران تر شدن کالای شما می گردد. شما با این روش بازاریابی از رقبای خود جلو زده و نام شرکت خود را بلند آوازه می نمایید.

پس با این تعاریف خواهیم دانست که برندینگ تنها به طراحی یک لوگو و یا یک اسم خلاصه نمی شود! بلکه این ها فقط ابزارهایی برای برندینگ هستند. در واقع برندینگ یک دانش است؛ دانش بالا بردن ارزش و اعتبار یک برند.

اگر برند شما به یک برند معتبر تبدیل شود؛ به این معنی است که افراد دوست دارند در صف استفاده کنندگان محصولات شما قرار گرفته و حتماً آن را تجربه نمایند. برند به شما کمک می کند که زمان و هزینه ای کمتر صرف تبدیل یک مشتری معمولی به یک مشتری دائمی نمایید.

از آن جا که در جوامع کنونی مدگرایی رونق بسیار دارد، انتخاب یک برند به عنوان مد می تواند سرمایه را به سرعت به سوی آن شرکت سرازیر نماید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر مشتری، یک برند را از میان دیگر برند ها برگزیند یا تصور کند که با آن به مجموعه احتیاجات خود بیشتر پاسخ می دهد، می توان گفت که آن برند در بازاریابی خود موفق شده بر رقیبان خود پیشی بگیرد.

شما اگر بخواهید در برندینگ خود موفق شوید، گاه می توانید با یک برند شریک شوید تا در رسیدن به هدفتان جلو بیفتید یا از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش برند خود استفاده نمایید که در این جا مبحث برندینگ دیجیتال به میان خواهد آمد.

به هر حال شما برای گسترش برند خود باید دائم در فکر باز کردن جایگاه مخصوص به خود در میان رقبایتان باشید؛ از طراحی یک لوگو با رنگ و طرح متفاوت گرفته تا حتی شرکت در اعمال خیرخواهانه و انسان دوستانه می تواند برند شما را بر سر زبان ها بیندازد.

 

ما به عنوان شرکت برندینگ به شما مراحل برندینگ و برندسازی را آموزش خواهیم داد و در این مسیر همواره همراه شما خواهیم بود.

جهت درخواست مشاوره و یا ملاقات حضوری می توانید از فرم درخواست مشاوره و یا تلفن با ما تماس حاصل نمایید.

 

 

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.