شعار در برندسازی و برندینگ

شعار عبارت کوتاهى است که اطلاعات تشریحى یا ترغیبى را در مورد برند به مشترى ها منتقل مى سازد. شعارها اغلب در تبلیغات شرکت مورد استفاده قرار مى گیرند ، اما مى توانند نقش مهمى را در بسته بندى و سایر جنبه هاى برنامه ى بازاریابى شرکت ایفا کنند. به عنوان مثال ، شعار ” Sniker ” : گرسنه اى ! یک Sniker بردار، در آگهى هاى تبلیغاتى شرکت مورد استفاده قرار مى گیرد و روى بسته بندى شکلات ها نیز نوشته مى شود.

 

شعار و برندسازی

شعارها ، ابزار هاى قدرتمندى در برندسازى به شمار مى آیند ، زیرا همانند نام برند از اثربخشى چشم گیرى برخوردارند و در ارتقاى ارزش ویژه ى برند نقش مؤثرى دارند. به بیان دیگر ، شعار در نقش یک ” بازوى ” قوى است که در درک بهتر مفهوم برند به یارى مصرف کنندگان شتافته و آنان را از ویژگى هاى منحصر به فرد برند آگاه مى سازد. شعارها شیوه هاى پابرجایى براى تلخیص و ترجمه ى محتواى برنامه ى بازاریابى شرکت در قالب چند کلمه یا عبارت ساده هستند. به عنوان مثال ، شعار شرکت خدمات بیمه ى State Farm: State Farm مثل یک همسایه خوب در کنار شماست ، چندین دهه است که براى نشان دادن قابلیت اطمینان برند و ایجاد هاله اى از دوستى و صمیمیت با مشترى ها مورد استفاده قرار مى گیرد.

برخى از شعارها با به بازى کشاندن نام برند به شیوه اى خلاقانه به ایجاد آگاهى از برند کمک مى کنند ؛ مانند شعارهایى مانند ” Citi هرگز به خواب نمى رود. ” ( براى Citi Bank ) یا ” با B&Q همه کار ممکن است ” برخى دیگر از شعارها با ایجاد روابط ضمنى قدرتمند میان برند و رده ى محصولات و خدمات ارائه شده ، نقش تأثیر گذارى در افزایش آگاهى از برند دارند. به عنوان مثال ، شعار ” Life Time شبکه ى تلویزیونى خانم ها ” در زمره ى این نمونه ها قرار دارد. اما مهم ترین نقش شعارها ، تقویت جایگاه برند و توسعه ى نقاط تمایز مطلوب در میان مشترى هاى هدف است.

به عنوان مثال ، ” با Samsung هیچ چیز آن قدر که فکر مى کنید مشکل نیست ! ” یا ” زندگى نیازمند Visa است. ” ؛ نمونه هایى از جایگاه سازى برند از طریق شعارها هستند. براى رهبران بازار ، شعارها اغلب نقش ” تبلیغات پر جنجالى ” را بازى مى کنند که در آن ها برترى هاى برند با اندکى اغراق به رخ رقبا کشیده مى شود ، مانند ” این تلویزیون نیست ، HBO است ” یا شعار “Gillette بهترین همراه براى یک مرد “.

شعارها اغلب با فعالیت هاى تبلیغاتى شرکت رابطه ى تنگاتنگى مى یابند و با ارائه ى اطلاعات تشریحى یا ترغیبى ، خلاصه اى از آنچه در تمام تبلیغات گفته شده به مخاطبان ارائه مى کنند. به عنوان مثال شعار برند DeBeer ” الماس همیشه مى ماند ” الماس را به عنوان هدیه اى براى نشان دادن عشق ابدى و فناناپذیر معرفى مى کند.

برخى از مبارزات تبلیغاتى با هدف معرفى و تعمیق شعار در ذهن مصرف کنندگان طراحى مى شوند و پیام هاى ذکر شده در این تبلیغات مى تواند به عنوان شعار برند براى یک دوره ى زمانى معین در ذهن مصرف کننده جاى گیرد. به عنوان مثال ، در طول سال هاى اخیر ، Nike در فعالیت هاى تبلیغاتى خود از شعارهایى همچون ” چرا ورزش ؟” یا ” من مى توانم ” استفاده کرده است ، اما در این فعالیت ها ، هرگز شعار اصلى خود را ، just do it ، ذکر نکرده است. شعارهاى جایگزین مى توانند به عنوان شیوه اى به کار روند که براى دوره ى زمانى کوتاهى به شعار اصلى برند ” استراحت دهند ” و عبارت جدید و تازه ترى را برخلاف عبارت تکرارى به مشترى ها معرفى کنند.

 

حتما بخوانید:

برندسازی و برندینگ کسب و کار

بیزینس پلن ، طرح کسب و کار

مشاوره کسب و کار

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.