«ارزش ویژه برند» (Brand Equity) مجموعه ای از دارایی های نامشهود (intangible) و مشهود (Tangible) برند است که با نام برند پیوند و گره خورده است. تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که ارزش ویژه برند یکی از مهمترین دارایی های یک فرد یا سازمان می باشد. ارزش ویژه برند از قدرت برند که حاصل حسن شهرت و شناخت و آگاهی از برند در طول زمان بدست آمده و باعث اعتماد و وفاداری بیشتر مخاطبان و مشتریان می شود.

 

ارزش ویژه برند یک مزیت رقابتی است و به افزایش فروش و درآمد بالاتر می انجامد و کاهش هزینه ها را در پی دارد.

 

شهرت و محبوبیت برند منجر به درآمدزایی بیشتر (+) و یا زیان (- ) در مورد یک برند منفی مانند «داعش» می شود.

 

ارزش ویژه برند به عنوان ارزش افزوده یک کسب و کار  است و بالاتر از ارزش دارایی های فیزیکی آن به دلیل جایگاه بدست آمده در بازار و توان بالقوه برند می باشد.

 

 

 

 

  ارزش ویژه برند Brand Equity در دو گروه دسته بندی میشود:

 

 A. عوامل مشهود (Tangible)

    هویت بصری برند، شکل، فرم ،رنگ، بسته بندی، مشخصات ، مدل ها ، قیمت محصولات و ..

 

 

B. عوامل نامشهود intangible ارزش ویژه برند

    شهرت و میزان آگاهی از برند

    ارزش ادراک شده از برند

    تداعیات معنایی و تصویر ذهنی از برند

    خلاقیت و نوآوری

    تمایز و مزایای رقابتی

    کانال های ارتباطی

    رضایت مندی و اعتماد مشتریان

    وفاداری مشتریان به برند

 

 

 

ارزش برند (brand value) با ارزش ویژه برند (brand equity) متفاوت است.

 

 

ارزش وژه برند (Brand Equity)

 

ارزش ویژه برند بر پایه دارایی‌های مشهود و نامشهود برند ارزش گزاری می‌شود.

 

به گزارش موسسه معتبر اینتربرند Inter Brand برند اپل” در سال ۲۰۱۸ رنبه خود را بالاتر از گوگل حفظ کرده و رشد ۱۶٪ در این سال به ارزش ۲۱۴ بیلیون دلار رسیده است. این اولین باری است که رکورد بالاتر از ۲۰۰ بیلیون دلار ثبت می‌شود.

 

اپل با ارزش ترین و گران قیمت ترین برند جهان در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.

 

 

 

 

آرکتایپ برند چیست؟ (Archetype)

 

AR_ che_ type  آرکتایپ یا "کهن الگو" ناب ترین ،بنیادی ترین و عمیق ترین صفات وجودی بشر از ابتدای پیدایش بوده که در وجود انسان ها می باشد .

 

دادن ویژگی انسانی به برند برای برقراری پیوند عاطفی بین مشتریان و برند بسیار مهم است .

 

آرکتایپ میانبری است  به برندینگ و ابزاری چون "کهن الگو " می تواند قوی ترین روش برای تمایز برند شما از رقبا باشد .

 

با کشف و استخراج "کهن الگو"ی برند میتوانید بگویید چه رنگی ، چه فرمی ،چه ویژگی هایی و چه وعده ای و ... بدهید. دنیایی از مفاهیم ،صفات و داستان برند مشخص و پایه ریزی می شود .برند قوی آگاهانه رفتار های خود را طرح ریزی می کند .

 

کهن الگو یا آرکتایپ خود و برندتان را بر پایه آرکتایپ های 12 گانه مشخص کنید .

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.