بازاریابی کسب و کارهای کوچک امری حیاتی برای صاحبان این کسب و کار است. زمانی که همه در تعطیلات رسمی هستند این افراد باید وقت خود را روی برنامهریزی بازاریابی خود بگذارند زیرا این فرآیند زمان زیادی لازم دارد.
در انجام این فرایند باید طرح و برنامه جدی خود را برای رشد کسب و کارشان در امسال و سال آینده را طراحی کنند. همچنین آنالیز رقبای خود را نیز هر چه سریعتر باید انجام دهند.
یک گروه تحقیقاتی با طراحی یک نظرسنجی از صاحبان کسب و کارهای کوچک درباره دغدغه های آنها در سال اول کاریشان سؤالاتی را مطرح کردهاند. نتایج این نظرسنجی در جدول زیر آمده است.
پیدا کردن مشتری جدید: ۴۲ درصد
نگهداری مشتریان: ۳۳ درصد
استخدام نیروهای خوب : ۲۹ درصد
رقیبان : ۲۱ درصد
با رشد کاربران اینترنتی و همزمان با آن ابزارهای اینترنتی مانند ابزارهای جستجو، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای بازاریابی آنلاین، فرآیند پیدا کردن مشتری برای کسب و کارهای کوچک آسانتر شده است. صاحبان کسب و کارهای کوچک باید تمام تلاش خود را برای تبدیل این کاربران اینترنتی به مشتریان بالقوه خود انجام دهند. البته این کار نیاز به یادگیری تکنیکهایی میباشد.
- بودجه بازاریابی خود را به طور مشخص معین کنید
بیشترین نگرانی صاحبان کسب و کارهای کوچک مربوط به پیدا کردن مشتریان جدید میباشد در حالی که آمارها نشان میدهد که بودجهای کمی را را برای بازاریابی خود معین میکنند. برای رفع این نگرانی باید بودجهای ملموس را برای بازاریابی خود مشخص کنید تا فرصتهای بازاریابی را از دست ندهید. این موضوع به این معنی نیست که شما تمام بودجه خود را صرف بازاریابی کنید ولی توصیهای که اینجا مطرح میشود این است که بودجه شما باید همراه با انتخاب استراتژی مناسب همراه باشد تا در مکانهایی که مشتریان بالقوه شما وجود دارند شما نیز حضور داشته باشید.
- وب سایتی کارا و ساده برای خود داشته باشید
یک وب سایت منبع اطلاعاتی مهمی برای معرفی کسب و کار شما میباشد. اطلاعاتی دربارهی محصولات شما، خدمات شما، اطلاعات تماس و معرفی اعضای شما میتواند به شکل مناسبی در وبسایت شما باشد. طبق آمار یکی از مراکز تحقیقاتی آمریکا ۵۲ درصد از کسبوکارها وبسایتی از خود ندارند درحالیکه در ایران این درصد بهمراتب بیشتر میباشد.
داشتن یک وب سایت نیز به تنهایی کافی نیست بلکه وبسایت شما به بهینه سازی مداوم نیاز دارد. در زیر چند نکته در مورد ویژگیهای وبسایت آورده شده است.
طراحی وبسایت بهگونهای باشد که اطلاعات تماس به وضوح قابل مشاهده باشد تا کسانی که دنبال اطلاعات شما میگردند گمراه نشوند و سریعتر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
یکی از نکات مهم در یک وبسایت محتوای آن میباشد؛ بنابراین شما باید مرتبطترین محتواها را تولید کرده و بهطور منظم و بهروز در وبسایت خود بگذارید.
کاربران وبسایت خود را تحلیل کنید. چگونه با شما آشنا شدهاند و از طریق کدام کانال ارتباطی وارد سایت شدهاند از جمله موارد لازم در این تحلیل میباشد.
- نقش پراهمیت گوشیهای هوشمند را فراموش نکنید
از آنجایی که کاربری موبایل و تبلت ها در جستجوی اطلاعات رشد بسیار خوبی داشته، اهمیت این بخش باید در نظر گرفته شود به اینگونه که یا وبسایت خود را برای گوشیهای هوشمند مطابقت بدهید یا اپلیکیشنی مبتنی بر محتوای تخصصی کسب و کار خود طراحی کنید.
باوجود اینکه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وب سایت از طریق گوشیهای هوشمند وارد میشوند ۹۰ درصد وب سایت های کسب و کارها متناسب برای کاربری گوشیهای هوشمند نیستند.
- به نظراتی که مشتریان بهصورت آنلاین ثبت میکنند توجه خاصی کنید
آمارها نشان میدهد که بیشترین اعتماد کاربران برای خرید و یا استفاده از خدمات یک کسب و کار از طریق خواندن نظرات آنلاین صورت میگیرید؛ بنابراین صاحبان کسبوکارها باید زمانی را برای تجزیه تحلیل نظرات کاربران خود بگذارند و همچنین پاسخگویی کامل به نظرات در کوتاهترین زمان ممکن لازمه این فرآیند میباشد.
- بر روی شبکههای اجتماعی سرمایه گذاری کنید
اخیراً کاربری شبکههای اجتماعی محدود به افراد نیست بلکه کسبوکارها نیز برای ارتباط و معرفی خود به مشتریان از این تکنولوژی استفاده میکنند. فیسبوک طی آماری اعلام کرده است که ۲۴ میلیون کسبوکار صفحه تجاری در فیسبوک دارند. برای استفاده بهتر از شبکههای اجتماعی نکات زیر کمک زیادی میکند.
شبکههای اجتماعی را انتخاب کنید که میتوانید بیشترین استفاده را از امکانات آن ببرید. بهطور مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام برای معرفی محصولات پوشاک مناسب میباشد که البته بعد از انتخاب شبکه اجتماعی نیز باید تکنیکهای آن را نیز فرا بگیرید.
فقط ساخت صفحات در شبکههای اجتماعی کافی نیست بلکه باید تقویم هفتگی برای بهروزرسانی اطلاعات و مطالب خود داشته باشید و صفحه خود را به حال خود رها نکنید.
به سؤالات مشتریان خود در شبکههای اجتماعی در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهید.
اطلاعات و محتویات خود را با دیگر صفحات مرتبط به اشتراک بگذارید.
- نتایج استراتژی های بازاریابی خود را بررسی کنید
برای افزایش نرخ رشد مشتریان نیاز به برنامهریزی مستمر میباشد و افزایش مقطعی این نرخ به معنی ادامه پیدا کردن این رشد نمیباشد بلکه باید در بازههای اطلاعات بازاریابی بررسی شوند. کانالهای که بیشترین تأثیر را داشتهاند شناخته شوند. علل تأثیر یا عدم تأثیر همه استراتژیها معین گردد و در مواد لازم بعضی از استراتژیها حذف گردد و برای مواردی با بیشترین تأثیر کار مضاعفتری صورت گیرد.