مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار در بهبود و توسعه کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. مشاور کسب و کار کسی است که همچون یک آنالیزور بخش های مختلف سازمان را واکاوی کرده و وضعیت موجود را به خوبی مشخص می نماید.

بعد از مشخص نمودن وضعیت موجود به گام بعدی یعنی وضعیت ایده آل (به کجا می خواهیم برسیم) می رسیم. تدوین جایگاه مورد نظر از حساسیت ها و ظرافت های خاصی برخوردار است، چرا که تحلیل های اشتباه می تواند آینده سازمان را دچار خطر نماید.

گام بعد در مشاوره کسب و کار مشخص نمودن نقاط ضعف و قدرت درونی، فرصت ها و تهدید های بیرونی سازمان است، تا بتوانیم بر اساس داشته ها نسبت به مشخص نمودن اقدامات و راهبردهای استراتژیک گام برداریم. در فاز بعد، مشاور اهداف سالیانه و همچنین ابزارهای لازم جهت رسیدن به این اهداف را مشخص می نماید. به خاطر داشته باشید اهداف تعیین شده باید بر اساس وضعیت موجود و همچنین در راستای اهداف بلند مدت و چشم انداز سازمان باشد. یکی از مشکلاتی که معمولاً مشاوران در این گام با آن رو به رو هستند، عدم تامین ابزارهای مورد نیاز در بازه های مقرر است. زمانی که ابزارهای مورد نیاز در اختیار مشاور قرار نداشته باشد، قطعاً سازمان به نتایج مور دنظر در زمان های مقرر نخواهد رسید. آخرین گام قبل از اجرایی شدن استراتژی ها و راهبردهای جدید، جمع بندی و نهایی سازی طرح جامع مجموعه موردنظر است. نهایی سازی به معنای بررسی های مجدد بر روی طرح موردنظر بوده تا در صورت نیاز اصلاحات لازم قبل از فاز اجرایی اعمال گردد.

 

مشاوره کسب و کار

مشاور باید مقاومت های سازمانی را قبل از مرحله اجرا به حداقل خود کاهش دهد، اما نمی توان سطح مقاومت را در مرحله اجرا به صفر رساند، چرا که مقاومت در برابر تغییرات ذات و خمیره آدمی و در نتیجه هر سازمانی است. مشاور در این مرحله باید مدت زمان مقاومت ها را به حداقل برساند تا سازمان بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن این مقاومت ها را رد کرده و بیشترین درصد موافقان را در اجرای تغییرات همراه خود داشته باشد.

تا این مرحله مشاور کسب و کار ، به عنوان یک طراح و استراتژیست در مجموعه همکاری می نمود. شخصی که قابلیت آنالیز و تحلیل سیستم ها و همچنین قدرت تبیین اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت سازمان را دارد، اما در فاز اجرا، مشاور به عنوان یک ناظر روندهای اجرایی را کنترل، اصلاح و حتی بهبود می دهد.

در فاز اجرا وظیفه کنترلی مشاور به معنی عدم خروج از خطوط استراتژیک و همچنین جلوگیری از بازگشت های افراد به شرایط قبلی است. وظیفه مهم دیگر مشاور در فاز اجرا، وظیفه اصلاح و بهبود تغییرات موردنظر است. چه بخواهید و چه نخواهید، هر استراتژی و تغییری در مرحله اجرا نیاز به اصلاح و بهبود خواهد داشت. چون بهترین استراتژیست ها نیز نمی توانند تمامی موارد محتمل را در برنامه های خود در نظر بگیرند.

در آخر مشاور کسب و کار باید نگاهی جامع نسبت به حوزه کسب و کار، مباحث استراتژیک و همچنین مباحث درون سازمانی داشته باشد تا بتواند به بهترین نتایج دست یابد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

آیا نیاز به مشاوره در زمینه کسب و کار خود دارید؟

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید!

 

ما راه حل را می دانیم ، در غیر اینصورت آنرا می یابیم.           .We know the solution, Otherwise We will find it

ارتباط با ما

درباره ما

علیرغم وجود فرصت های گوناگون برای ادامه این مسیر در خارج ازکشور، دغدغه اداره کسب و کارها به شیوه کاملا سنتی در کشور عزیزمان من را بر آن داشت که قدم به عرصه مشاوره کسب و کار گذاشته تا بتوانم به نوبه خود گام هایی را هر چند کوچک در نزدیک تر کردن شیوه مدیریت کسب و کارهای کشورمان به سمت استانداردهای روز دنیا بردارم.